Llegenda de la font del Moro
Santa Margarida de Montbui

Anoia
    (08710 Santa Margarida de Montbui)
    Font de Can Bisbal. Al peu del camí de Can Bisbal. Sota la mola de la Tossa de Montbui.

4601920
    Patrimoni immaterial
    Tradició oral
    XVIIIXXI
    Simbòlic
    Raquel Valdenebro Manrique

La llegenda fa referència a la Font de Cal Bisbal, també coneguda com a font del Moro o del Salvatge. Una versió de la llegenda explica que, el senyor expulsat del castell, que segons la versió és el senyor cristià del castell que el recupera gràcies a l'estratègia dels bous, o segons altres l'àrab. Aquest es refugia a l'entorn d'aquesta font situada a la falda de la Tossa, sol o en companyia de la seva dona, i esdevé una mena d'home dels boscos", completament salvatge. Altra versió explica l'existència d'unes banyeres propietat del senyor del castell. Mn. Amenós explicava: "La font del Moro o del Salvatge, comunament anomenada "de cal Bisbal, és un altre record del Feudalisme. En aquesta font, per cert molt abundant, hi tenia el senyor unes banyeres. Avui sols queda la font, consistent en un dipòsit tancat amb una porta de ferro, finint amb volta, del mateix material i construcció que l'Església, el Castell i la Cisterna. De mig en avall les parets laterals i la del fons son de tosca natural; lo que fa que en temps en què revinguin les aigües, saltin tot de rajolins dels forats de la tosca, la qual cosa fa agradable impressió. Però el què més crida l'atenció és un tros que surt de la paret del fons i estirant-se sobre l'aigua té la forma d'un home ajagut; la qual cosa suposo que li haurà donat el nom de Font del Salvatge. AMENÓS (1949: 129-163)

Tot i que es desconeixen els orígens d'aquesta llegenda, com moltes altres similars, els seus orígens podrien situar-se en període modern-contemporani.

AMENÓS I ROCA Amadeu (1949) "Notes històriques del castell i el poble de Santa Margarida". Rectorologio de Santa Maria de Igualada y otras obras. Pàg. 129-163. VICTORI I AGUILERA, F.; MARTÍ I FIGUERAS, J.(1974) La Tossa de Montbui, Història i llegenda, Patronat de La Tossa de Montbui, Igualada, 1974