Lledoner de Can Parellada de la Mata Torrelavit

Patrimoni natural
Espècimen botànic
Regular
El tronc del lledoner presenta una escletxa de notables dimensions a la seva base, que fa perillar la vida d'aquest exemplar.
Ornamental
Ref. cadastral: 08287A017000010000XS
Oriol Vilanova

Exemplar de lledoner (Céltis australis), arbre que pot arribar a tenir uns 20-25 metres d'alçada. El perímetre del tronc d'aquest exemplar amida 1,85 m. És de capçada densa i arrodonida, d'un verd clar; el tronc es bifurca en dues grans ramificacions; just a la bifurcació hi ha un forat que comunica amb una important esquerda que hi ha a la base de l'arbre. L'escorça és rugosa; borrons i fulles disposats, tota al llarg de la tija, fent dos rengles. Fulles asimètriques, estretament ovalades, d'extrem agut i acabades en punta allargada; limbe dentat, pelut i una mica aspre al tacte. El fruit és el lledó, arrodonit, poc més gros que un pèsol, negre i comestible quan madura.

LLORAC I SANTIS, Salvador (2003): "Torrelavit. Ahir i avui d'un poble del Penedès". Edita: Ajuntament de Torrelavit, p. 158.