Les barraques de la platja de Garraf
Sitges

Garraf
    Passeig Llorach. Platja de Garraf

Conjunt arquitectònic
    Noucentisme
    Any
    c. 1920
    El Pla Especial estableix que s'ha de conservar estrictament el volum construït i les característiques bàsiques del conjunt, la tipologia, els materials, les cobertes, etc.
    Pla Especial, 448. 2006
    Residencial
    Ref. cad.: 62223DF0687N
    Núria Nolasco Azuaga

Conjunt de casetes de fusta que consten de dos nivells d'alçat (pb + 1p) i que disposen de coberta a doble vessant. La majoria d'elles estan sobreelevades respecte del nivell de la sorra de la platja, mitjançant una estructura de pilans que, alhora, suporta un porxo situat a la primera planta. Moltes d'elles disposen també d'una tanca de fusta a la part inferior, que genera un espai apte per a guardar una petita barca; la majoria dels porxos han estat parcialment tancats amb materials lleugers. Disposen de portes laterals a les que s'hi accedeix a través d'estretes escales emplaçades en els petits corredors que separen cadascuna de les cases. Originàriament, aquestes estructures estaven realitzades íntegrament en fusta; tanmateix, amb el pas dels anys s'han incorporat altres materials menors com el fibrociment. En general, -i malgrat que cadascuna de les cases té uns trets individualitzats- tant l'estat de els estructures com la cura que s'aplica en la conservació unitària dels acabats, han mantingut les característiques originals del conjunt de les anomenades barraques.

Segons els Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges, aquestes construccions disposen del tipus de protecció VII. Les finques estan catalogades com a tipus C.

A partir dels anys vint del darrer segle XX, la revalorització del litoral del poble de Garraf i la realització d'activitats de pesca van promoure la construcció de les anomenades barraques, inicialment destinades a ser emprades com a casetes de bany o per a guardar els estris de pesca i les barques. Entre les famílies que impulsaren la creació d'aquest petit barri d'estiueig figuren els Pratssavall, els Sorribas, els Campmanis, els Cartró, els Mallafré, els Yebra i els Panyella, per citar-ne alguns noms.
    En l'actualitat, gràcies a les modificacions i ampliacions realitzades, s'han convertit en habitatges de temporada que, tanmateix, conserven els seus tret originals i el seu caràcter de construccions lleugeres i populars.

MATEOS, R. (2003) "Història de Garraf". Sitges.
    Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic i Catàleg del Municipi de Sitges (2006)