La Caseta de Sant Sebastià
Prats de Lluçanès

Osona
    Sector nord-oest del terme municipal
    A 350 metres per pista forestal de la carretera BV-4401, punt quilomètric 21'000

419077
    Edifici
    Popular
    XIX
    En alguns panys de paret ha anat desprenent-se la pedra de manera que s'observa directament la tàpia.
    BPU
    Pla d'Ordenació Urbanística Municipal. Tipus de protecció: Tipològica
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Sí, IPA. 23333
    Residencial
    Ref. cad.: 001A00026
    Jordi Compte i Marta Homs

La Caseta de Sant Sebastià està situada sobre un planell rocós a l'oest del nucli urbà de Prats de Lluçanès i a l'est de l'església que li dóna nom. Es tracta d'una masia de mitjanes dimensions formada per un volum principal i diversos cossos adossats a les façanes est i sud. El volum principal està format per planta baixa, primer pis i golfes, i té els murs de càrrega de maçoneria de pedra amb cantonades diferenciades amb carreus treballats, alguna de les quals ha quedat integrada al mur. La teulada és de doble vessant amb aigües a la façana principal i posterior. La façana principal, orientada a l'oest, presenta una cantonada diferenciada al centre que denota una ampliació. En la part més antiga, a l'esquerra, s'hi observa un portal emmarcat amb pedra treballada, una finestra emmarcada amb pedra bisellada i ampit motllurat just a sobre, i una finestra emmarcada amb maó a nivell de golfes. A la part dreta de la façana hi ha una finestra emmarcada amb maó a cada un dels tres nivells dels que es compon la masia. A la dreta de la façana, sobresortint lleugerament cap a l'exterior, s'hi annexen diverses estructures de pedra i maó, unides sota una teulada de doble vessant, que tanquen un pati envoltat d'estructures d'ús agropecuari davant la façana sud. A aquest pati s'hi accedeix a través d'un portal emmarcat amb pedra treballada i llinda de fusta. La façana sud, tancada pel pati interior, presenta una finestra emmarcada amb maó i un portal emmarcat amb pedra treballada a la planta baixa, dues finestres al primer pis -una emmarcada amb pedra bisellada i l'altra amb pedra treballada-, i una finestra de nova obertura a les golfes. La façana est, està tapada totalment per un cos adossat que presenta els murs de càrrega de maçoneria de pedra fins a nivell de planta baixa, i de totxana a la resta. La façana nord presenta una finestra petita a mode d'espitllera emmarcada amb maó a nivell de planta baixa i una finestra emmarcada amb maó a nivell de golfes. A la part esquerra de la façana, i a nivell de primer pis, s'hi observa la part exterior d'una antiga cuina, ja que hi ha una arcada de mig punt tapiada amb grans carreus treballats, junt amb un desaigua de pedra que sobresurt cap a l'exterior, just a sota. A uns metres d'aquesta façana hi ha una estructura de maó amb teulada de doble vessant, de la que destaca un portal d'arc de mig punt emmarcat amb maó a plec de llibre.

La Caseta de sant Sebastià apareix documentada l'any 1818 en una "llibreta per a cobrar dels fadrins que han de pagar per fer de soldats". L'edificació actual, per tant, data probablement de principis del segle XIX.

Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Prats de Lluçanès, Àrea de Coneixement i Recerca, Departament de Cultura, Generalitat de Catalunya, revisat l'agost de 2006. Llibreta per a cobrar dels fadrins que han de pagar per fer de soldats. 1818. Arxiu municipal de Prats de Lluçanès.