La Casa Vella del Gurri

Popular
    XIII-XIX
    Dolent
    Presenta deficiències estructurals importants. La coberta s'està esfondrant.
    BI.Catàleg de béns a protegir. POUM de Taradell. 2009
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA 36156
    Sense ús
    08278A007000140000ZB
    Marta Lloret. Antequem, S.L.

La Casa Vella del Gurri és una masia d'origen medieval que va ser reconstruïda al segle XIX. És de planta rectangular i s'estructura en tres crugies. Consta de planta baixa i pis i té la coberta a dos vessants amb el carener paral·lel a la façana, interrompuda a la part posterior per una eixida integrada a la planta de la casa. S'hi accedeix per un portal d'arc de mig punt adovellat, sobre el qual hi ha una espitllera tapiada i una finestra amb relleu conopial i arquets. Al pis té una altra finestra d'arc pla de pedra carejada i una d'arc pla arrebossat. A la façana lateral de garbí en destaca una altra finestra amb relleu conopial amb arquets, una màscara i una flor de lis, els brancals ceràmics de la qual apunten que no es troba en el seu emplaçament original. El parament dels murs és de pedra lligada amb morter, alguna de les quals són carreus que haurien estat reaprofitats en el moment de la reconstrucció, quan també es van fer alguns trams, especialment a la part posterior, amb tàpia. A les cantonades hi ha carreus escairats. El ràfec està acabat amb cabirons. A l'interior s'hi conserva la distribució i els materials originals, entre els que destaca la cuina amb la llar de foc i el forn. A pocs metres hi ha un cobert antic, obert amb un portal d'arc rebaixat de pedra disposada a plec de llibre.

La masia del Gurri està documentada des de l'any 1212.

Catàleg de masies i cases rurals susceptibles de recuperació o preservació (2009). Ajuntament de Taradell.
    FERRARONS, R.; MUNMANY, J. (1983). Les masies de Taradell. Taradell: Centre Excursionista de Taradell.
    Inventari del Patrimoni Cultural Immoble de Catalunya. Patrimoni Arquitectònic. Taradell (Osona). Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació. Generalitat de Catalunya.