La Boja i el Plegafems

Obert
    Lúdic
    Ajuntament de Sant Pere de Ribes. Pl. de la Vila, 1
    Marta Lloret Blackburn - Antequem, S.L.

La "Boja" és uns peça distintiva del ball de bastons de Ribes. Es tracta d'un ball en què el ritme creix fins a assolir una rapidesa que li dóna certa dificultat tècnica. S'ha acompanyat de diverses melodies en el darrer segle, de les quals s'ha recuperat la que tocaven els grallers del Vendrell, pertanyent al gènere del pas-doble. Una altra peça característica del ball de bastons de Ribes és el "Plegafems". Aquest ball ofereix la particularitat que es pica amb els bastons a terra, que guarda reminiscències amb el senyal d'acatament que es feia en ballar davant de les autoritats. La música que l'acompanya també conserva certa solemnitat.

En el context de la Festa Major de la dècada de 1920 els grallers del Vendrell, anomenats Els Felius, venien a Ribes a tocar pels balls populars. En una ocasió, en tocar la Marxa de Reus, els bastoners van trobar que era del tot adient per ballar la "Boja". D'aquesta manera es va començar a ballar la "Boja" amb aquesta melodia, que va acompanyar el ball fins que l'any 1952 els grallers vendrellencs van deixar de venir. Després de quedar molts anys en desús i de diversos intents de recuperació, el record del graller dels Felius Joan Domingo "Macari" va permetre transcriure-la i recuperar-la.

CUSCÓ, J. (199?). La Boja de Ribes. Sant Pere de Ribes: GER Entitat Cultural i Esportiva.