LA BAGA DE SANT ELÍES
Avià

Berguedà
    Baga de Sant Elíes, Graugés, 08610 AVIÀ
    Carretera de Graugés, trencall després de Cal Dachs a l'esquerra, després de Carbonells a l'esquerra

Edifici
    Modern
    XIX
    Dolent
    BPU. POUM Avià, DOGC 12/07/2011
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    2990 (1983)
    Sense ús
    Ref. cad.: 006A00004
    María del Agua Cortés Elía

Casa de planta rectangular allargada, amb teulada a dues vessants asimètrica amb carener paral·lel a la façana principal que és orientada a sol ixent i que s'obre als camps que queden per sota el nivell de la casa. L'estructura segueix la divisió en tres crugíes perpendiculars a la façana: els baixos eren ocupats per corts pel bestiar; al pis es trobava la vivenda en la que destaca un cos de galeries amb quatre arcs de mig punt i barana de ferro que li proporciona a la casa una bellesa característica. Degut a l'abandonament encara es conserva la cuina de fogons i el foc a terra. S'accedeix a les golfes a través d'una escala de fusta que parteix de la sala. Aquestes es troben compartimentades i amb una única obertura a la façana de migdia formant un ull de bou circular. Els murs són de pedra barrejada amb reble i amb les cantoneres de maó, així com les finestres, portes, ull de bou i arcs. Al costat de la casa pel costat sud-est hi ha una pallissa que aprofita el desnivell del terreny, de manera que s'accedeix al primer pis al nivell de la casa. Els sostre del pis és construït amb volta catalana de maó. També hi ha una bassa amb els murs d'obra. Actualment la casa resta deshabitada i s'ha utilitzat com a corts per bestiar, fet que ha provocat una important degradació tot i que la teulada es conserva sencera.

Aquesta casa pertany a la casa Sant Elíes. Aquesta darrera, tot i que consta com a municipi de Berga, històricament ha mantingut una relació amb el municipi d'Avià ja que es troba a cavall entre els dos termes i la propietat de la finca es troba majoritàriament a Avià.

La Baga va ser construïda per la família Sala, propietaris de Sant Elíes, juntament amb cal Candela, a finals dels segle XVIII. En origen era una masoveria que s'ha mantingut com a tal fins al seu abandó progressiu.