Jardins de la Memòria Històrica
Dosrius

Maresme
    Carrer de can Vallmajor - Dosrius
    Al mig del nucli urbà, damunt de l'ajuntament i darrera de can Bellonc

Patrimoni natural
    Zona d'interès
    XXI
    Any
    Científic
    Ajuntament de Dosrius
    Adriana Geladó Prat

Espai enjardinat que presenta una planta en forma d'L i està dividit en dues zones disposades en dos nivells diferents. A la part inferior, delimitada de la superior mitjançant un talús forrat amb blocs de pedra granítica, hi ha un destacable pi. Alhora, en un d'aquests blocs de pedra, hi ha encastades unes peces de ferro corten que imiten l'Estelada, amb l'escut de Dosrius a l'estrella i el nom de l'espai a les quatre barres. A la part superior de l'espai, a la que s'accedeix mitjançant una rampa amb graons adaptats, hi ha un faristol de ferro en forma de llibre en homenatge a les víctimes de la guerra Civil. Hi ha gravat l'escut del municipi, la data d'instal·lació (novembre de 2009) i un poema de l'any 1938 en mal estat de conservació. Al seu costat hi ha l'escultura "La veu de tots", dedicada als 23 morts locals en aquest conflicte. Davant seu, i sota d'un lledoner, hi ha un altre faristol de les mateixes característiques amb els noms d'aquests homes.

Aquest espai fou inaugurat el mes de novembre de l'any 2009, juntament amb l'escultura "La veu de tots", obra de l'escultora dosriuenca Luz del Mar García. Hi participaren els familiars de les víctimes del conflicte i s'emmarcà dins dels "Actes de commemoració del 70è aniversari de la Guerra Civil", organitzats des de l'Arxiu Municipal de Dorius. Posteriorment, pel mes de març de l'any 2011, s'instal·là el faristol on apareixen els noms de les víctimes, elaborat també per la mateixa escultora.

ALSINA I BOIX, Neus; JUBANY I PINÓS, M. Àngels (2017). "Activitats de l'Arxiu Municipal de Dosrius (AMD) 2009-2016". Duos Rios, núm. 3, p. 171-172. El Full. Revista d'informació municipal. Dosrius: Ajuntament de Dosrius, núm. 25, p. 29; núm. 27, p. 8; núm. 28, p. 37.