Jaciment paleontològic del Polígon Nord-Est

Jaciment paleontològic
    Neògen
    Inventari del Patrimoni Arqueològic de Catalunya
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    0114002DG3001S0001BM
    Ainhoa Pancorbo Picó

El mes de desembre de 2002 es van localitzar i excavar d'urgència les restes de dos exemplars de Quelonis als jaciments paleontològics de ca n'Humet i del Polígon del Nord-est. Els treballs van ser duts a terme per part del del Paleontòleg Xavier Panadès, que va donar avís a l’Institut paleontològic Miquel Crusafont.

A causa de la mida de les peces i de les característiques del jaciment va ser necessari excavar un quadrat de metre i mig de costat per tal de poder extreure-les. S’atribueixen a la familia Testudinae, que agrupa a la major part de les tortugues terrestres actuals i fòssils, i més concretament a l’espècie Cheirogaster bolivari a la qual pertanyen totes les tortugues terrestres gegants del miocè de la península Ibèrica.

BERGOUNIOUX, F. M. 1958. "Les reptiles fossiles du Tertiaire de la Catalogne". Estudios Geológicos. vol. XIV, 39, p.129-219.

GARCÉS, Miguel. 1995. Magnetoestratigrafía de las sucesiones del Mioceno medio y superior del Vallès Occidental (Depresión del Vallès-Penedès, N.E. de España): implicaciones biocronológicas y cronoestratigráficas. Barcelona: Universitat de Barcelona, 1995. p.337 pp. Memoria para optar al grado de Doctor en Geología.

JIMÉNEZ, E. "Tortugas gigantes fósiles de la provincia de Segovia (Castilla y León, España). Nueva localidad: Chañe". Studia Geologica Salamanticensia. 36, p.109-115.

LAPPARENT, F. DE. 2001. "The European turtle fauna from de Triassic to the Present". Dumerilia. vol. 4 (3), p.155-217.

SANTAFÈ-LLOPIS, J. VTE.; CASANOVAS-CLADELLAS, Mª L. "Los Rinocerótidos (Mammalia, Perissodactyla) de la localidad vallesiense de Polinyà (Barcelona)". Treballs del Museu de Geologia de Barcelona. 2, p.45-67.

PALOMAR, Jordi; ROS, Xavier. 2002. Memòria de l’excavació paleontològica d’urgència de restes de quelonis a Polinyà (Vallès Occidental). Direcció General de Patrimoni Cultural de la Generalitat de Catalunya.