Jaciment Paleontològic de Can Vinyalets
Santa Perpètua de Mogoda

Vallès Occidental
    Polígon industrial de Can Vinyalets (Santa Perpètua de Mogoda)
    A 200m a l'E. de Crta B-142

Patrimoni natural
    Jaciment paleontològic
    Cenozoic
    Neògen
    Destruït, desconegut
    Pla Especial Protecció Patrimoni Arquitectònic
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    si, CCAA, n. 19029
    Sense ús
    Ajuntament Santa Perpètua de Mogoda
    Goretti Vila i Fàbregas

El polígon industrial de Can Vinyalets està situat al terme municipal de Santa Perpètua de Mogoda, al marge dret de la carretera B-142, que uneix el nucli urbà de Polinyà amb la carretera B-140. El terreny on es van localitzar les troballes correspon a la finca 14 classificada com a sistema general, clau (C0), i que va ser adjudicada a l'ajuntament en concepte d'equipament general. El jaciment paleontològic de Can Vinyalets es va localitzar l'any 2005 en dur a terme una intervenció paleontològica al sector industrial de Can Vinyalets en motiu de la troballa de restes d'interès paleontològic. Durant la intervenció es va recuperar les restes fòssils d'una tortuga gegant terrestre que presentava un bon estat de conservació, que es pot atribuir a l'espècie Chirogaster ricardi, que inclou la majoria de tortugues gegants terrestres del Miocè de la Península ibèrica. Es van observar una sèrie de forats i marques, alguns atribuïbles a l'erosió, però d'altres probablement originals per algun possible depredador, també es van observar la possible acció de fongs que haurien afectat al plastró. En referència al seu context geològic, a aquest individu se'l pot atribuir una edat Serravalià-Vallesià (Miocè mig-superior) i els sediments en els quals estava inclòs s'interpreten com les fàcies distals del sistema al·luvial de Castellar del Vallès. El context ambiental seria un bosc subtropical humit, amb un clima càlid i on els hiverns serien secs i suaus i els estius càlids i molt plujosos. Es tracta d'un individu que mesurava uns 97 cm de llarg per uns 86cm d'amplada i no presentava escut cervical, factor característic del gènere Cheriogaster.

Es troba parcialment dins una àrea d'expectativa arqueològica del Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic de Santa Perpètua de Mogoda.

La presència de restes paleontològiques al terme de Santa perpètua de la Mogoda es troben ben documentades al Museu de Paleontologia del Seminari de Barcelona, amb la presència d'un exemplar de Tetralphodon longirostris trobat a Can Vinyalets en els territoris que termenegen amb Polinyà.

AJUNTAMENT DE SANTA PERPÈTUA DE MOGODA (1996). Pla Especial de Protecció del Patrimoni arquitectònic de Santa Perpètua de Mogoda. Text refós novembre de 1996. Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda. Obres públiques i urbanisme. SERVEI D'ARQUEOLOGIA DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA. (2009). Inventari del Patrimoni Cultural Immoble de Catalunya. Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental).