Jaciment de la Plaça Sant Joan Vilafranca del Penedès

Legal
    Pla d'ordenació urbanística municipal de 2003
    Si:CC.AA 59 i 13154
    Ajuntament de Vilafranca del Penedès (C. de la Cort, 14).
    Jordi Montlló Bolart

Restes de l'antiga Comanda de l'Ordre dels monjos Hospitalers de Sant Joan de Jerusalem, del segle XIV. A la segona meitat del segle XIX, va ser enderrocada, fruit de les lleis desamortitzadores. Només es conservà la capella de Sant Joan. L'any 1995 es posaren al descobert algunes de les restes de les construccions de la comanda hospitalera. A dos metres sota el nivell del terra es documentà un pis soterrani de l'edifici del segle XIV, construït amb grans carreus i una paret amb arcades amples de les quals se'n conserven els basaments. La planta baixa hauria desaparegut totalment al fer-se unes importants reformes durant els segles XVII i XVIII. D'aquest moment constructiu només varen aparèixer algunes estructures (parets i paviments) que es troben a tocar del carrer Sant Joan. Les restes documentades es tornaren a tapar.

L'any 1995 es van fer les excavacions en motiu de les obres de remodelació de la plaça, dirigides per Marta Fàbregas i Espadaler.

Carta Arqueològica de l'Alt Penedès: Vilafranca del Penedès. Inventari i Documentació del Patrimoni Arqueològic i Paleontològic de Catalunya.
    FÀBREGAS i ESPADALER, Marta (1995). La plaça de Sant Joan de Vilafranca del Penedès. Memòria de l'excavació. Inèdita.
    MIRET NIN, M. (1991). La capella de Sant Joan de Vilafranca del Penedès. Vilafranca del Penedès.