Jaciment de fòssils de Sant Pere de Vallhonesta
Sant Vicenç de Castellet

Bages
    Sant Pere de Vallhonesta. Vallhonesta. 08295 SANT VICENÇ DE CASTELLET
    A 1,5 km del municipi, a la zona de Sant Pere de Vallhonesta.

Patrimoni natural
    Zona d'interès
    Paleògen
    Neògen
    Obert
    Científic
    Ref. cad.: 006A00036
    María del Agua Cortés Elía

Al terme de Sant Vicenç de Castellet hi ha quatre zones amb jaciments fossilífers: can Marcet, Sant Pere de Vallhonesta, el camí de Vallhonesta i les Muntanyes Russes. El jaciment de Sant Pere de Vallhonesta està a 1,5 km al NE del municipi, dintre d'una capa de gresos amb discocyclines, intercalades dintre d'una sèrie arenosa-lutítica del complex de Sant Llorenç del Munt (seqüència de Mura). Conté algunes valves de Chlamys biarritzensis, una espècie epifàunica que habitava preferentment en els biotherms coralins i dintre de la zona litoral i infralitoral superior. És un molusc bivalb del juràsic, té les valves lleugerament diferents, amb nervadures radials molt fines.

Fotografies de Chlamys biarritzensis (ABAD, 2001).

El Bages forma part de la depressió Central Catalana, que és el sector oriental de la conca de l'Ebre, la regió de baixes altituds limitada pels Pirineus al nord, la cadena Costanera Catalana a l'est i la cadena Ibèrica a l'oest i al sud. Durant part del terciari, aquesta conca o depressió es va omplir de sediments procedents d'aquests relleus que la limitaven. Així doncs, a la comarca afloren sobretot roques sedimentàries d'aquell període: conglomerats, sorrenques (també anomenades gresos), lutites (margues, argil·lites i limolites), calcàries i, puntualment, evaporites (guix i sal gemma). La majoria de roques del Bages son de l'eocè superior o de començament de l'oligocè, però, sobretot prop dels rius, també trobem sediments detrítics molt més moderns, d'edat quaternària, com els que donen lloc a les graveres.

www.iec.es/institucio/societats/ICHistoriaNatural/Bages/principal.htm (geologia del Bages) ABAD GARCÍA, A. (2001). Paleotaxodonta y pteriomorphia del eoceno del margen sur de la depresión central catalana. Tesi doctoral. Universitat de Barcelona. www.tdx.cesca.es/TDX-1004102-145010.