Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac

Zona de Vallhonesta

Patrimoni natural
    Zona d'interès
    Decret 106/1987. Llei 12/85 d'Espais Naturals.
    Obert
    Gestió: Diputació de Barcelona. Servei de Parcs Naturals. Comte d'Urgel, 187. 08036 BARCELONA
    María del Agua Cortés Elía. / OPC

El Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i Serra de l'Obac està situat a la serralada Prelitoral Catalana, a cavall entre les comarques del Bages i del Vallès Occidental, entre el riu Llobregat i el riu Ripoll. El parc natural està format per dues serralades, que són precisament les que li donen el nom, i que s'uneixen a l'anomenat coll d'Estenalles. Es un paisatge pedregós, amb cingles i canals obagues resultat de l'acció erosiva de l'aigua sobre roques de conglomerat durant l'Eocè i l'Oligocè. Clima mediterrani subhumit amb variacions segons l'altitud i zona. Hi ha una vegetació i fauna de tipus mediterrani, amb presència d'algunes espècies eurosiberianes. Bàsicament alzinars i rouredes, tot i que també hi ha pi blanc, roig i pinassa, faig, freixe i teix. Entre les espècies faunístiques destaquen el porc senglar, ratolí de bosc, falcó pelegrí, talpó roig, talpó muntanyenc i salamandra. D'una extensió total de 1.709 ha que té el municipi de Sant Vicenç de Castellet, 221,6 ha formen part del Parc Natural, representant un 12,97 % de l'extensió total de l'espai protegit. El Parc té terrenys als municipis de Rellinars, Vacarisses, Terrassa, Matadepera, Castellar del Vallès, Sant Llorenç Savall, Granera, Mura, Talamanca, Monistrol de Calders, Pont de Vilomara i Rocafort, i Sant Vicenç de Castellet. L'extrem oriental del terme municipal de Sant Vicenç de Castellet és el que forma part del Parc de Sant Llorenç, concretament la part situada entre el coll de Gipó, la carena del Panissar, la riera de Matarrodona i Sant Jaume de Vallhonesta. L'agregat rural de Vallhonesta, presidit per la singular església romànica de Sant Pere, és la porta d'entrada santvicentina al parc natural. A peu del Camí Ral, que va unir fins a mitjan segle XIX Manresa amb Barcelona a través del Vallès, l'antic hostal de Sant Jaume, amb la seva ermita d'origen romànic, és un dels conjunts patrimonials més destacats de Sant Vicenç. També destaca l'àrea de la serra del Ginebral i el torrent de les Pasteres per la seva funció de corredor natural entre els parcs de Sant Llorenç i Montserrat.

La Diputació de Barcelona és propietària del 45 % de la superfície protegida. Des del 1994, el Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac està agermanat amb el Parc Natural de Huétor, a Granada, amb el qual manté un pla de treball triennal. Actualment s'està estudiant la possibilitat d'ampliar el terme del Parc al municipi de Sant Vicenç. Sant Vicenç disposa d'un punt d'informació del parc i de diferents itineraris que passen pel terme municipal. Oficina del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac La Mata Ctra. De Terrassa a Navarcles, km 14,8 Apartat de correus 71 08230 Matadepera Tel.: 937 433 020 Fax: 937 433 300 a/e: p.santllorenc@diba.es

L'any 1932 la Generalitat republicana el va incloure en el Planning Regional, degut al seu valor paisatgístic i natural, constant ja la necessitat de protecció. L'any 1936 va ser inclòs en un sistema de parcs naturals provincial establert pel pla General d'Ordenació de la Província de Barcelona. Des del 1972 el massís de Sant Llorenç està protegit per un Pla especial d'ordenació que ha promogut la Diputació de Barcelona, dictant mesures legals de protecció i conservació en un Pla d'Ordenació del massís fet per la Diputació de Barcelona i delimitant l'àrea del parc. L'any 1982, s'aprova la revisió del Pla General ampliant a 9.638 ha. L'any 1987 la Generalitat aprova el decret que permet acomplir al parc les exigències de la Llei d'Espais Naturals (106/1987 de 20 de febrer, pel que es crea el Parc). Actualment, després d'una darrera ampliació de protecció (decret 328/1992 de 14 de desembre), el Pla especial arriba a les 13.693 hectàrees, distribuïdes en 12 municipis de tres comarques diferents. A la comarca del Bages, Monistrol de Calders, Mura, el Pont de Vilomara, Talamanca i Sant Vicenç de Castellet. Al Vallès Occidental, Castellar del Vallès, Matadepera, Rellinars, Sant Llorenç Savall i Terrassa.

www.diba.es/parcs/stllorenc/stllorenc.htm AMBRÓS I MONSONÍS, Jordi (1998). Text normatiu. Modificació del Pla Especial de protecció del medi físic i del paisatge de l'Espai Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac. Diputació de Barcelona.