Himne de la Coronació de la Mare de Déu de Queralt

XX
    Any
    1916
    Antoni Ribera (música) i Ferran Agulló (lletra)
    Sense accés
    Religiós
    Santuari de Queralt
    Albert Rumbo Soler i Isaac Soca Torres.

L'Himne de la Coronació, conegut popularment com l'Himne, s'inicia amb l'anomenat "Cor de Catalans", consistent en quatre estrofes. El segueix el "Cant del Berguedà", per a solo de tenor, que consta de tres estrofes, i acaba la peça amb una darrera estrofa del "Cor de Catalans" que és igual que la primera. L'Himne és per a quatre veus mixtes i solo de tenor.

L'Himne fou estrenat el 3 de setembre del 1916 amb motiu de la Coronació Canònica de la Mare de Déu de Queralt, cantat per l'Orfeó Berguedà (que encara continua essent l'encarregat de cantar-lo actualment), amb la col·laboració del prestigiós tenor Francesc Vinyes com a solista i dirigit pel mateix mestre Ribera. D'ençà de la Guerra Civil, tot i viure a Madrid, el mestre Ribera solia pujar cada any a Queralt per la Gala per tal de dirigir l'Himne. El 8 de juliol del 1959, i gràcies a la generositat del berguedà Josep Maria Minoves, l'Himne fou gravat en disc microsolc al Palau de la Música Catalana, interpretat per l'Orfeó Barcelonès (que aleshores dirigia el mestre Lluís Molins) i actuant com a tenor l'Emili Vendrell. L'Himne de la Coronació es canta cada any el 8 de setembre durant l'ofici solemne de la Gala.

AADD: "Queralt", L'Erol, 34, estiu-tardor 1991 (monogràfic).
    ARMENGOU i FELIU, Josep: El santuari de la Mare de Déu de Queralt, Granollers, 1971.
    FORNER i ESCOBET, Climent: Cançoner de Queralt, Berga, 1977.