Granollers a l'Onze de Setembre
Granollers

Vallès Oriental
    Plaça Onze de Setembre
    A la zona d'eixample de Granollers

Patrimoni moble
    Element urbà
    Abstracció
    XX
    Any
    Manuel Cusachs
    Simbòlic
    Ajuntament de Granollers
    ARQUEOCIÈNCIA - J. M. Huélamo
    Jordi Piñero Subirana

Escultura situada a la plaça del mateix nom i dedicada a la diada nacional de Catalunya, obra de l’artisa Manuel Cusachs. Està feta de dues  grans  plaques  de  granit  retallades  que  simbolitzen  una  persona  amb els braços aixecats que  sosté  una  senyera, dibuixada  amb  quatre  elements  de  granit  rosat  de  Porriño. A la peanya hi podem trobar diversos elements de pedra calcària de Montjuïc, i altres parts són amb granit d’Òrrius.

En  una placa  de  marbre  col·locada  al  peu  s’hi  pot  llegir: “Els  problemes  nacionals  només  s’eliminen quan es restableix el regnat de la llibertat i de la justícia. Quan són respectats els drets, tots els drets individuals i col·lectius. Salvador Casanova i Grané, Granollers 11 de setembre de 1994”.

El monument es va inaugurar l'any 1984 en el marc de la festa de l'11 de setembre i es va instal·lar, al solar que havia ocupat la fàbrica del gas, fundada el 1880. Posteriorment l'espai fou ocupat per FECSA. Les estructures van ser eliminades a mitjan de la dècada de 1980. Ben a prop seu van desaparèixer altres petites edificacions de caire industrial (HOMS, 1995)

Al davant del monument les entitats de Granollers hi fan l’ofrena floral amb motiu de la Diada.

HOMS I COROMINAS, Josep (1995) Granollers. Retalls d'Història Urbana. Granollers: Tarafa, Editora de Publicaciones, S.L. Revista del Vallès.