Goigs del Gloriós Màrtir Sant Sebastià

XIX-XX
    Religiós
    P. Barbado. OPC

Sant venerat a l'església de Sant Esteve.
    La lletra comença:

"Màrtir sant molt singular
    Us preguem amb gran clemència,
    Vulleu a Jesús pregar,
    Nos guarde de pestilencia"

"De Vilanova advocat,
    I singular protector,
    Guariment sempre hem trobat
    Per la vostra intercessió:
    Feu-nos pugam preservar
    De tal mal i tal dolencia"

Goig de l'arxiu de l'Associació d'Amics dels Goigs

Nota històrica extreta del goig:
    "En nom de Déu y de la Puríssima Verge Maria Mare y Advocada de pecadors, sia notori a tots los Feligresas de la Parroquia de San Esteve de Vila­ nova de la Roca, Bisbat y Provincia de Barcelona:
    Que lo dia deu del mes de setembre de l'any mil vuitcents cincuanta cuatre, en vista del contagi del coJera morbo assiatich que tantas víctimas ha causat, y esta causant a la Europa y singularment a la ciutat de Barcelona, y demés ciutats y poblacions del Principat de Catalunya, los Feligresas de esta Parroquia de Vilanova, reunits en la Rectoria en presencia del propi Parroco, a fi de alcanzar de la divina Misericordia que esta parroquia de Vilanova de la Roca sia libre del contagi del colera morbo y demés contagis, han promes y fet vot de celebrar cada añ dos festas cumplidas al gloriós Martir San Sebastia,
    posant-lo per intercesor per alcanzar de Déu Nostre Señor la sobradita gracia: y han nombrat los comisionats següens perque junts ah lo propi Parroco deter­ minin los días y el modo com deurim celebrar-se en dita Parroquia las espre­ sadas dos festas. = Y los comisionats elegits per los Parroquians que son Esteve Palau y Riera, josep Bosch y Homet, jo sep Cual Catafal, Enrie Catafal y Sora, Manuel Nada! Y Palau, Anton Tolosa y Masjuan, Sebria Galbañ y Arqués, Ajministrador, Pere Maimó y Viaplana, Administrad or, Pere Crivillers y Gausachs y joan Rabasa y Alegre, ab lo propi Parroco han determinat, que las sobredita s dos festas se celebrarían una en lo dia del gloriós Martir San Sebastia y la altre lo dia que en la Santa lglésia Catedral de Barcelona se cantara lo Ted eum en acció de gracias per haber cesat lo contagi del colera morbo: y han determinat també que las mencionadas dos festas se celebrarían del modo següent: Oint Misa, abstenint-se de treballar, y de tota diversió, y si alguna vegada lo Poble vol música en lo Ofici, que la música no sia per cap diversió de Plaza ni Sarau. 1 perque tota la Parroquia pugia celebrar las dos referidas festas ah la dcguda devoció, en cada una de ellas se cantara lo Ofi.ci solemne en la Misa matinal, y tots los Administradors trauran les Atxes, y acabat lo ofici se fara la profesó com en los primers Diumenges, portan la Jmatge del gloriós San Sebastia ab lo tabernacle, y a )'arribar a la Iglésia se cantaran los "Goigs" del gloriós San.

Aquesta és la determinaci ó, que, com a comissionats per los Parroquians de San Esteve de Vilanoca de la Roca, junts ab lo propi Parroco habem judicat oportuna y convenient en testimoni de veritat lo firmen en la Rectoría de Vilanova de la Roca aÍs deu de Setembre de mil vuit cents cincuanta cuatra.
    =Josep Prat, Pbre. Rector, Esteva Palau y Riera, j osep Bosch, Josep Gol, Enrich
    ·Catafal, Pau Nada), Anton Tolosa, Sebrii1 Galbañ, Pere Maymó, Isidro Crivillers, Juan Rabasa."

Hi ha, a més, una nota que diu: "Lo día determitat sera lo dia deu de Octubre de cada añ, perque en lo dia deu del dit mes se canta lo Tedeum en la églésia Catedral de Barcelona. Josep Prat, Pbre. Rtor."