Ginkgo de can Jonch descendent d’Hiroshima
Granollers

Vallès Oriental
    Carrer del Rec, 19
    Can Jonch, Centre de Cultura per la Pau.

Patrimoni natural
    Espècimen botànic
    Simbòlic
    Ajuntament de Granollers
    Jordi Piñero Subirana

Arbre exemplar de ginkgo (Gingko viloba) que està plantat al jardí de can Jonch (seu del Centre de Cultura per la pau) i que és descendent de l’arbre d’aquesta mateixa espècie que va sobreviure al llançament de la bomba atòmica sobre Hiroshima (Japó).

Va ser plantat l’any 2010 i encara és un exemplar jove, que es troba emplaçat en un parterre a la part davantera del jardí.

El ginkgo del qual prové aquest exemplar fou dels pocs que va sobreviure al llançament de la bomba atòmica sobre la ciutat d’Hiroshima l’any 1945. Cal dir que el Ginkgo és una espècie d’arbre arcaica i molt resilent. Considerat un “fòssil vivent” d'una branca evolutiva que es va separar de la resta de plantes fa com a mínim uns 270 milions d'anys.

L’any 1982 l’alcalde d’Hiroshima Takeshi Araki va impulsar la creació del programa Mayors for Peace (Alcaldes per la Pau), una Organització no Governamental de caràcter consultiu associada al Consell Econòmic i Social de les Nacions Unides. En l’actualitat la conformen més 8.000 ciutats de 165 països diferents. En l’àmbit català l’any 2014 es va crear la Xarxa d’Alcaldes i Alcaldesses per la Pau de Catalunya, amb el suport de l’Associació Catalana de Municipis, la Federació de Municipis de Catalunya, el Fons Català de Cooperació al Desenvolupament i la Diputació de Barcelona. L’aleshores alcalde de Granollers, Josep Mayoral, va liderar aquesta iniciativa.

El Gingko de can Jonch es va plantar l’any 2010. En aquest moment es van fer contactes amb Hiroshima i es van obtenir llavors que foren plantades al viver de Bell-lloc. Els arbres resultants foren replantats en diferents poblacions de Catalunya.