Fòssil d'en Lluc Anoiapithecus brevirostis
Els Hostalets de Pierola

Anoia
    Institut Català de Paleontologia. Escola Industrial, 23. Sabadell.
    Institut Català de Paleontologia a Sabadell.
    360 m

Patrimoni moble
    Objecte
    Cenozoic
    Fòssil consolidat i restaurat
    Llei 9/1993, decret 78/2002
    Restringit
    Científic
    Generalitat de Catalunya
    Natàlia Salazar Ortiz/Jordina Sales Carbonell

Les actuacions paleontològiques que es duen a terme al Dipòsit Controlat de Can Mata han permès localitzar una mandíbula i part d'una cara fossilitzades pertanyents a una nova espècie d'hominoide entre primitiu i modern, al qual s'ha assignat el nom científic d'Anoiapithecus brevirostis, amb una antiguitat de 11'9 milions d'anys. La troballa s'ha donat a conèixer a mitjans de 2009. Les restes fòssils de Lluc, a més de les seves característiques modernes (una obertura nasal àmplia en la base o un paladar profund), presenten també caràcters primitius: esmalt dental gruixut o una mandíbula molt robusta, trets propis dels hominoides primitius del Miocè Mitjà d'Àfrica (afropitècids). Al costat d'aquesta barreja de trets, Lluc comparteix algunes característiques amb els únics keniapitecins que van sortir d'Àfrica i van colonitzar el Mediterrani: el Kenyapitecus i el Griphopithecus. Aquest nou fòssil aporta una informació extraordinària sobre l'origen filogenètic i geogràfic de la família dels Hominidae, composta pels orangutans, els ximpanzés, els bonobos, els goril·les i els humans.

Miocè Mitjà-Miocè Superior

L'any 2001, el Casal Català i l'Ajuntament dels Hostalets van realitzar, amb l'assessorament científic de Miquel Crusafont l'exposició El Paradís Perdut: Els Hostalets de Pierola entre 13 i 9 milions d'anys. Aquesta exposició va crear una base social per sensibilitzar les administracions sobre la necessitat de preservar i actuar científicament sobre els jaciments paleontològics del terme municipal. Vuit anys després s'ha donat a conèixer la troballa d'en Lluc.

MOYÀ-SOLÀ, Salvador ET ALII (2009): "A unique Middle Miocene European hominoid and the origins of the great ape and human clade", Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, vol. 106, n. 24.