Forn de guix de dalt de la Productora
Òdena

Anoia
    Camí de les Baumes
    Sota el castell d'Òdena, vers la riera d'Òdena

Edifici
    Dolent
    La vegetació està provocant el seu deteriorament progressiu
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    IPA, núm. 6.739
    Sense ús
    08142A006000610000HJ
    Josep-Vicenç Mestre i Casanova

Instal·lació de quatre forns de coure guix. Segons Josep-Vicenç Mestre: "Un cop arrencada la pedra de la guixera propera, coneguda com "La Productora", les pedres de diversos tamanys es portaven a aquests forns, oberts en un pendent del terreny i prop d'un camí d'accés. Són gran cavitats cilíndriques, recobertes de paret de totxo, semblant a un pou; l'obertura superior coincidia amb un replà natural del terreny. A la part baixa del forn, s'hi deixava una boca, un portal, per poder carregar i descarregar la pedra i alimentar el foc de la cocció.
    Dins de cada forn inicialment es construïa una volta feta amb pedra de guix plana, similar a les barraques de vinya rodones; el que seria la porta de la barraca coincidia amb l'obertura de la base del forn.. Damunt d'aquesta volta de pedra seca de guix s'abocava la pedra de guix i llenya en capes.
    Quan la pedra de guix ja estava cuïta es desmuntava la volta de pedra seva consturïda a l'inici i tot el guix sortia per la boca inferior. Així es carregava damunt de carros o camions.
    En aquesta instal"lació manca l'estructura de fusta exterior damunt la qual treballaven els miners alimentant el forn amb llenya i des d'on es carregaven els vehicles amb la pedra cuïta".

MESTRE CASANOVA, Josep-Vicenç (2007) Centre d'interpretació del guix: "Ara fa 50 milions d'anys". Avantprojecte museogràfic. Consell Comarcal de l'Anoia, Igualada
    MESTRE CASANOVA, Josep-Vicenç (2007) Centre d'interpretació del guix a Òdena: Catalunya ara fa 50 milions d'anys. El guix: l'aprofitament tradicional d'un recurs natural. Projecte museogràfic i pla de viabilitat. Ajuntament d'Òdena, Òdena