Forn de calç d'en Cagaduros 2 Vallirana

Baix Llobregat
Avinguda del Baix Llobregat - Can Prunera
Al marge dret del carrer que puja a Les Bassioles, sortint del polígon industrial de can Prunera
284m

Element arquitectònic
Popular
XIX-XX
Cobert d'abundant vegetació.
Sense ús
Ref. Cad.: 7607001DF0870N
Adriana Geladó Prat

Forn de calç simple de planta circular, bastit en pedra de la zona sense treballar lligada amb morter de calç. Presenta una obertura d'arc rebaixat bastida en pedra que crea una volta que dóna accés a la cambra circular. Està força afectat per l'abundant vegetació de la zona.

Les dades han estat cedides pel Centre Excursionista de Vallirana (FC029).

Aquests forns estaven destinats a l'obtenció de calç mitjançant la combustió a altes temperatures de la pedra calcària de la zona. Podien ser d'un sol ús o bé permanents, i podien estar excavats en un talús del terreny o construïts en un terreny pla. La calç s'utilitzava per a la construcció (morter de calç) i la vinya (esterilització de plagues), entre d'altres usos (desinfecció de l'aigua, tractament de les pells dels animals…). Segons la documentació consultada, els forns de calç de la zona de les Bassioles foren els darrers que van estar en funcionament al municipi.

Fons documental del Centre Excursionista de Vallirana (CEV). Http://webfacil.tinet.cat/manelmar/7289 (Consulta: 12-04-2017). MARGALL, M.; MIRALLES, J. (2016). Diagnosi dels espais lliures-Municipi de Vallirana. Informe tècnic. Barcelona: Diputació de Barcelona, Sitxell, p. 37 (Inèdit). OLLÉ DORCA, Francesc (2010). "El treball de la pedra a Vallirana". Materials del Baix Llobregat, 16, p. 61-69.