Font del carrer del Fossar
Rupit i Pruit

Osona
    Carrer del Fossar, 1
    Al bell mig del nucli urbà de Rupit
    844 m.s.n.m

Patrimoni moble
    Element urbà
    Productiu
    Ajuntament de Rupit i Pruit
    Adriana Geladó Prat

Font urbana situada a l’inici del carrer, al mur de migdia de la casa de can Gleies. Està formada per una fornícula d’arc de mig punt oberta al parament de l’habitatge i protegida amb un voladís de lloses de pedra. A l’interior hi ha una petita capelleta rectangular bastida amb lloses de pedra i protegida amb un voladís de dues vessants. Està protegida amb una destacable reixa de ferro, amb els extrems acabats amb sagetes. Al seu interior hi ha una imatge de la Mare de Déu de Montserrat. Sota la fornícula hi ha l’aixeta, que és metàl·lica i està encastada al parament de la construcció. L’aigua cau dins d’una pica de pedra quadrada integrada dins d’un pedrís bastit en pedra desbastada adossat al parament. La pica està delimitada per dues lleixes de pedra quadrades.

Altres noms relacionats amb l'edifici: font de can Lo.

Les fonts urbanes del nucli urbà de Rupit foren bastides a partir de l’any 1906, data en la que l’aigua es feu arribar oficialment al poble. A finals dels anys 80 del segle XX estaven regades amb l’aigua sobrant de la font del Saltiri que, sortint de la font del Coll del Castell i passant per sota de can Calau, s’emmagatzemava en uns dipòsits des d’on es repartia a les altres fonts del nucli urbà.

Aquesta font fou reformada l’any 1975. Es va canviar el voladís original de ciment per l’actual de pedra i es col·locà la pica i el pedrís. Durant aquestes obres es van trobar les restes de la capelleta, que estava dedicada a Sant Josep. Un cop restaurada s’hi va col·locar una imatge de Sant Miquel.

BANÚS I BLANCH, Miquel (1986). Rupit, pàgines de la seva història. Barcelona: Montblanc-Martín, p. 103.