Font de la plaça Major
Rupit i Pruit

Osona
    Plaça Major, 6
    Al bell mig del nucli urbà de Rupit
    841 m.s.n.m

Patrimoni moble
    Element urbà
    Popular
    XX
    Productiu
    Ajuntament de Rupit i Pruit
    Adriana Geladó Prat

Font urbana adossada a la façana principal de l’ajuntament, entre el portal d’accés al consistori i el de l’escola l’Agullola. Està formada per una gran pica de pedra rectangular disposada a mode d’abeurador, encastada al parament i sostinguda amb dues mènsules de pedra. Presenta dues aixetes metàl·liques encastades en un plafó rectangular, bastit amb carreus de pedra i integrat al parament de l’edifici.

Altres noms relacionats amb l'edifici: font de la plaça de la Vila.

Les fonts urbanes del nucli urbà de Rupit foren bastides a partir de l’any 1906, data en la que l’aigua es feu arribar oficialment al poble. A finals dels anys 80 del segle XX estaven regades amb l’aigua sobrant de la font del Saltiri que, sortint de la font del Coll del Castell i passant per sota de can Calau, s’emmagatzemava en uns dipòsits des d’on es repartia a les altres fonts del nucli urbà.

Aquesta font ha estat reformada en diverses ocasions. Inicialment estava adossada a la façana de ca l’Espinet, tot i que per les humitats que hi produïa fou anul·lada l’any 1927. Se’n construí una de nova davant de can Flequer, bastida amb pedra picada i pedra sense treballar. A la part posterior tenia un abeurador per als animals, que més tard es va utilitzar com a banc per seure. Donat el seu mal estat de conservació, l’any 1981 es va traslladar a la seva ubicació actual.

BANÚS I BLANCH, Miquel (1986). Rupit, pàgines de la seva història. Barcelona: Montblanc-Martín, p. 103.

VINYETA, Ramon (1998). Rupit. Guia turística. Rupit: Mª Estrella Dorca i Aragonés, p. 127.