Font de la Sala
Folgueroles

Osona
    Carrer de la Font de la Sala
    A l'extrem de migdia del nucli urbà, al costat de la pista municipal
    543 m.s.n.m

Patrimoni moble
    Element urbà
    Modern
    XVIII-XIX
    BPU
    BPU. Catàleg de béns a protegir del POUM de Folgueroles.
    Ajuntament de Folgueroles
    Adriana Geladó Prat

Font urbana situada al tram final del carrer i ubicada per sota del nivell de circulació del mateix, a l’extrem nord-est d’una àrea de jocs infantils. El recinte de la font presenta una planta quadrada enllosada, delimitada amb un banc corregut de pedra disposat en dos dels seus quatre costats. La font pròpiament dita està formada per un mur de mitja alçada bastit amb grans blocs rectangulars de pedra, on s’encasten dues aixetes: l’antiga a la part inferior (en desús) i l’actual (aixeta de botó) a mitja alçada. L’aigua cau a l’interior d’un registre rectangular protegit amb una reixa de barrots de ferro. La reixa està decorada amb una petita ferradura de cavall, també de ferro. Gravades al mur de pedra hi ha dues inscripcions: a la part superior de l’aixeta de botó hi ha gravat l’any “1880”, mentre que sota de la mateixa hi ha l’any “173(-)“. Unes escales bastides amb lloses de pedra donen accés a la font des de la banda de tramuntana.

Antigament, aquesta font era propietat de la masia de la Sala i, abans de la construcció de la pista municipal, estava envoltada d’horts. En l’actualitat, la font raja poques vegades.

GRUP DE DEFENSA DEL TER (2005). Les fonts que tenim. Osona i el Lluçanès. Col. L’Entorn, 45. Manlleu: Grup de Defensa del Ter, p. 303.

MORATÓ, David; PONCE, Santi; ROVIRÓ, Xavier; TORRENTS, Jacint; TORRENTS, Carme; VILAMALA, Joan; VILAMALA, Jordi; XUTGLÀ, Montserrat (2000). Folgueroles. Societat i vida d’un poble. Vic: Eumo Editorial, p. 372-373.

NAVARRO ACEBES, Ferran (2021). Catàleg de béns a protegir. R18/07 Pla d’Ordenació Urbanística Municipal de Folgueroles. Consultat 24 octubre 2021, des de https://dtes.gencat.cat/rpucportal/ Núm. Identificació N.01.

PONCE, Santi; ROVIRÓ, Xavier (2011). “El mas la Sala i la gestió del torrent de Folgueroles”. Estudis d’Història Agrària, n. 23, p. 88, 93, 94, 101-103.