Fons documental de Vicenç Esmarats
Sant Hipòlit de Voltregà

Osona
    Carrer de la Vinya, 2
    A la biblioteca Marquès de Remisa, formant cantonada amb el carrer de Mossèn Jacint Verdaguer

Patrimoni documental
    Fons documental
    XX
    Científic
    Ajuntament de Sant Hipòlit de Voltregà
    Adriana Geladó Prat

Fons documental generat pel sacerdot Vicenç Esmarats Espaulella i situat a la biblioteca Marquès de Remisa de Sant Hipòlit de Voltregà. Consta de la documentació recopilada pel religiós al llarg de la seva vida, en suport paper i emmagatzemada en carpetes i arxius. Es tracta d'un fons heterogeni, centrat en la vila de Sant Hipòlit i tota l'àrea del Voltreganès, amb una bona part dedicada a la música i, en concret, a la sardana. S'hi comptabilitzen un gran nombre de partitures de diversos autors voltreganesos com Joan Camps i Valentí, Manuel Comadevall i Roca, Josep Espadaler o mossèn Joan Balmes, entre d'altres. Alhora també s'hi inclouen diverses partitures de la cobla Els Angelets i altres de la seva conversió en orquestra. Un altre dels punts forts d'aquest fons és la religió: llistats de religiosos de Sant Hipòlit, traduccions efectuades per Vicenç Esmarats sobre documents religiosos, inventaris i visites pastorals de la parròquia de Sant Hipòlit... Per últim, un altre dels grans apartats d'aquest fons està relacionat amb el patrimoni cultural del municipi: articles, dossiers i informació general de l'església parroquial, del Morral, del barri del Pilar, de la Catòlica i d'altres temes relacionats amb la vila i amb la regió (Sant Martí Xic, el castell de Voltregà, la Gleva...). En darrer terme, cal fer menció de la recopilació d'informació biogràfica d'historiadors, polítics, professors relacionats amb Sant Hipòlit (Lluís Badia, el Marquès de Remisa, Pere Puig i Subinyà, entre d'altres). Tot i que el fons resta pendent d'inventari, sí que compta amb una classificació prèvia que estructura la informació en grans apartats.

Vicenç Esmarats i Espaulella, nascut a Sant Hipòlit de Voltregà l'any 1923, fou un sacerdot, professor de llengua i traductor format al Seminari de Vic, on desenvolupà bona part de la seva vida professional com a professor. També va ser secretari general de la cúria del Bisbat de Vic. Va traduïr del grec i del llatí alguns textos de caire religiós significatius del cristianisme per a diverses editorials catalanes.

Font: col·lecció local de la biblioteca Marquès de Remisa.