Festa Major de Sant Hipòlit de Voltregà
Sant Hipòlit de Voltregà

Osona
    Terme municipal de Sant Hipòlit
    Dins del nucli urbà de la població i a d'altres indrets com la Font de la Sala

Patrimoni immaterial
    Manifestació festiva
    Popular
    XIX-XXI
    Adriana Geladó Prat

La Festa Major de Sant Hipòlit es celebra anualment el primer cap de setmana de setembre. En l'actualitat, la festa està farcida d'actes de tot tipus adreçats a tots els públics i té una durada d'uns deu dies, tot i que els dies centrals es concentren dins del segon cap de setmana. Els actes festius s'inicien el cap de setmana anterior amb la plantada de bèsties i l'espectacle del Drac que Vol Tragar a la plaça de l'Església. El tret de sortida oficial té lloc el següent divendres amb el tradicional repic de campanes i el pregó, seguit del correfoc. D'entre els actes més destacats i tradicionals hi ha els partits d'hoquei patins del primer equip, el cercavila i ball de gegants, el Patins Bar, el concurs de pintura, el ball de Festa Major, el concert, la missa solemne, les sardanes i el castell de focs final, entre d'altres.

Les imatges han estat extretes del Facebook de l'ajuntament de Sant Hipòlit de Voltregà.

Antigament, la Festa Major de Sant Hipòlit es celebrava pels voltants del dia 13 d'agost, festa del sant patró de la vila. A principis del segle XX, els actes s'iniciaven amb el repic de campanes i les serenates amenitzades per alguna de les orquestres locals. En general, els actes estaven centralitzats pels oficis i misses solemnes, els concerts instrumentals, les sardanes, els balls i les representacions teatrals. Cap a mitjans de la centúria, els actes es van ampliar amb diferents activitats: cursa de bicicletes, jocs infantils com tirar a la virolla, concerts amb l'orquestra Maravella, exhibicions de majorettes... Posteriorment, la festa fou traslladada a les dates actuals, donat que coincidia amb el període vacacional de molta gent. Entre finals dels anys 80 i principis dels 90 es van celebrar tot un seguit de festes majors populars, organitzades per una comissió de festes integrada per gent jove sota la supervisió de l'ajuntament. Alguns dels actes mé destacats eren la patinada popular, el concurs de dibuix i pintura ràpida, els partits d'hoquei, el cercavila dels gegants i capgrossos, el correfoc, la caminada popular o les havaneres. En l'actualitat, des de l'any 2017 aproximadament, els gegants de Sant Hipòlit entren a l'església parroquial durant la missa solemne.

SERRALLONGA, J.; CROSAS, C.; CASAS, P.; SERRA, L. (2014). Sant Hipòlit de Voltregà, l'empenta d'un poble. Vic: Ajuntament de Sant Hipòlit de Voltregà, Eumo Editorial, Museu del Ter, p. 127, 131, 133-134.
    <<0,97 km2>>. La revista de Sant Hipòlit de Voltregà, nº 4; nº 15; nº 26; nº 37, p. 13-14.
    Http://patrimonifestiu.cultura.gencat.cat/ [Consulta: 27-03-2020].
    Http://www.santhipolitdevoltrega.cat/ [Consulta: 27-03-2020].
    Informació oral: Lídia Brachs i Joan Puig [Entrevista: 31-01-2020].