Fons documental de Montmajor de l'Arxiu de Cardona Montmajor

Científic
Ajuntament de Cardona. Plaça de la Fira, 7, baixos. 08261 Cardona
Cortés Elía, Mª del Agua

L'arxiu de Cardona conserva documentació variada referents al municipi de Montmajor, principalment per que part del territori depenia d'aquesta baronia. Hi ha documentació notarial de l'arxiu de protocols de Cardona del segle XIV al XV; documentació de l'església de Sant Miquel dels segles XVIII i XIX; del convent de franciscans; llevadors de censos dels segles XVII al XX; i el llegat de la casa Seuba del Pujol que compren documentació dels segles XIX i XX; capbreus diferents dels senyors d'Aguilar (Gibert del Pujol); documentació de la família Franch de Vilandeny que consta de 106 pergamins i dos manuscrits en paper. (Els Franch de Vilandeny van portar l'administració dels bens del monestir de Ripoll a la zona de Sorba, Gargallà, Lluelles i Fígols, des del 1500 fins a la desamortització).

L'arxiu va ser inaugurat l'any 1986, integrat a través d'un conveni a la Xarxa d'Arxius Històrics de la Generalitat de Catalunya. A inicis del segle XX, Joan Serra Vilaró va intervenir en l'ordenació de l'arxiu que hi havia a l'Ajuntament de Cardona; posteriorment, l'any 1979, es fa un inventari de la "col·lecció local d'història de Cardona", tant de documentació d'arxiu com d'objectes. Aquests van ser els precedents de l'actual arxiu.

CASAS, J. (1992). L'Arxiu Històric de Cardona. Guia d'Arxius Històrics de Catalunya. Vol 5, pags. 107-125. Generalitat de Catalunya.