Fons documental de l'arxiu parroquial de Balenyà Balenyà

Modern
XIII-XX
Legal i física
Llei 10/2001 (DOGC 3437, 24/07/2001)
Obert
Científic
Privada accessible
Bisbat de Vic. C. Santa Maria, 1. 08500 Vic
Marta Lloret Blackburn- Antequem, S.L.

A l'Arxiu Episcopal de Vic s'hi conserva la documentació generada des de la parròquia de Sant Fruitós de Balenyà des del segle XVII fins a mitjans del segle XX. Bona part de la documentació anterior, datada des del segle X, va ser cremada pels francesos a mitjans del segle XVII, tot i que van poder salvar-se alguns pergamins i documents solts. Entre la documentació conservada, trobem llibres sacramentals, d'administració i llibres notarials, que inclouen baptismes, confirmacions, matrimonis, defuncions, aniversaris i celebracions, visites pastorals, comptes i factures, correspondència, confraries, manuals notarials, capítols matrimonials, testaments, etc. A banda dels documents procedents de l'arxiu parroquial, en destaquen també els referents a Balenyà de l'Arxiu de la Mensa Episcopal, l'Arxiu Capitular i l'Arxiu de l'antic Priorat de Sant Llorenç del Munt.

L'Arxiu Episcopal de Vic aplega la documentació generada pel Bisbat de Vic des de finals del segle IX. Conté els fons documentals de l'Arxiu Capitular, de la Mensa Episcopal i de Cúria Fumada, unificats després de la Guerra Civil pel Dr. Eduard Junyent. Des d'aleshores hi ha ingressat nous fons documentals, com són les sèries d'arxius parroquials d'algunes parròquies del Bisbat de Vic, o el de la Pietat de Vic.

PLADEVALL, A. (1991). Balenyà, un terme històric. Els Hostalets de Balenyà i el seu municipi. Vic: Eumo Editorial / Hostalets de Balenyà: Ajuntament dels Hostalets de Balenyà.