Fons documental de l'Arxiu Nacional de Catalunya referent al municipi de Matadepera
Matadepera

Vallès Occidental
    Carrer de Jaume I, 33 -08195, Sant Cugat del Vallès.

Patrimoni documental
    Fons documental
    XIX-XX
    Legal i física
    LLEI 9/1993, de 30 de setembre, del patrimoni cultural català (DOGC núm. 1807, d'11.10.1993).
    LLEI 10/2001, de 13 de juliol, d’arxius i documents (DOGC núm. 3437, de 24.7.2001).
    Restringit
    Científic/Cultural
    Arxiu Nacional de Catalunya (Carrer de Jaume I, 33 - 08195 - Sant Cugat del Vallès).
    Jordi Montlló Bolart

El fons de l’Arxiu Nacional de Catalunya custodia documentació referent al municipi de Matadepera i Sant Llorenç del Munt catalogada en diferents fons documentals i fotogràfics:

• Agència Catalana de l’Aigua (ANC1-547) relacionats amb les reparacions, defenses i millores de varis trams de la riera de les Arenes.
    • Fons Albert Aymà Aubeyzon (ANC1-709);
    • Fons Brangulí fotògrafs amb dues imatges del paisatge de Sant Llorenç del Munt (ANC1-42);
    • Fons Col·lecció fotogràfica d’Agustí Duran i Sanpere (ANC1-132);
    • Fons Foto-Pic de l’Arxiu Pere Català, (ANC1-1236) amb varies fotografies d’indrets de Sant Llorenç del Munt com el Turó de les Nou Cabres, o la cova del Drac, el Cavall Bernat, el monestir, etc.);
    • Fons Josep Marimon Vidal (ANC1-802) amb varies fotografies realitzades a Sant Llorenç del Munt;
    • Fons Josep Puig i Cadafalch (ANC1-737, amb fotografies del monestir de Sant Llorenç del Munt;
    • Fundació Concepció Rabell, vídua Romaguera – Estudi de la Masia Catalana ( ANC11145) una informació per municipis de les masies de la comarca del Vallès Oriental.
    • Fons Col·lecció Francesc Cabana, d’història de l’empresa catalana (Fons ANC1-1115), Empreses de construcció i immobiliàries (Immobiliària de Sant Llorenç del Munt SA).
    • Documentació referent a la Segona República (ANC1-1).
    • ANC1-1200 existeix documentació aportada per la Unió Excursionista de Catalunya de Barcelona (UEC) de l’any 1983 i 1990 concretament.
    • Fons Comercial i d’Empreses (ANC—564) de TAF Helicòpters, SA, amb varies fotografies del massís de Sant Llorenç del Munt.

L’Arxiu Nacional de Catalunya està ubicat a Sant Cugat del Vallès. És l’arxiu general de l’Administració Catalana i l’arxiu històric nacional. S’encarrega d’aplegar, conservar i difondre el patrimoni documental del territori català. Fou creat per Decret de la Generalitat de Catalunya el 28 de novembre de l’any 1980, i adscrit a la Direcció General del Patrimoni Cultural, dins de la Direcció General d’Arxius, Biblioteques, Museus i Patrimoni.

El seu antecessor més remot es remunta a l’any 1412, amb el acord per part de les Corts de Barcelona de la creació d’un arxiu propi. L’any 1931 es proposà la creació d’un Arxiu General de Catalunya, que no veurà la llum fins entrat l’any 1936, tot i que l’any 1934 l’Estat havia reconegut a favor de la Generalitat la titularitat de l’Arxiu de la Diputació General.

L’any 1936 Josep Tarradellas, li assigna com a seu el Palau Episcopal. L’any 1938 es trasllada a Pedralbes però en plena Guerra Civil, la documentació es dispersa per tot el territori català i un cop Franco al poder, se suprimirà l’arxiu fins finalitzada la dictadura.

El president de la Generalitat de Catalunya, Jordi Pujol crea l’Arxiu Nacional de Catalunya (28 de novembre de 1980). Finalment, l’any 1995 es trasllada a Sant Cugat del Vallès.

L’ANC s’estructura en diverses àrees i sub-àrees: L’Àrea dels Fons de l’Administració; l’Àrea dels Fons Històrics; l’Àrea dels fons d’Imatges, gràfics i audiovisuals; l’Àrea de Reprografia i Noves Tecnologies; el Laboratori de Restauració i la Biblioteca.