Fons documental de l'Arxiu Històric de la Diputació de Barcelona
Castellgalí

Bages
    Arxiu Històric de la Diputació de Barcelona. Mejía Lequerica, 1 (Recinte Maternitat) 08028 BARCELONA

Patrimoni documental
    Fons documental
    XIX-XX
    Diputació de Barcelona
    Científic
    Diputació de Barcelona. Rambla Catalunya, 126. 08007 BARCELONA
    Cortés Elía, Maria del Agua

L'Arxiu Històric de la Diputació de Barcelona conserva documentació variada de Castellgalí, fonamentalment referida a obres públiques i aprofitaments d'aigua. Entre aquesta hi destaquen: -Sol·licitud d'autorització feta per D.J. Hosta per construir una presa al Cardener, canal, desguàs, per moviment d'un molí i una fàbrica. 1873. -Diferents projectes de la carretera d'Esparraguera a Manresa al seu pas per Castellgalí, 1882-1954. -Arbitris d'aprofitaments hidràulics. -Itineraris de camins veïnals, 1855-1871. -Expedient incoat per la Societat Aguas de Sant Vicenç per portar aigua del Llobregat al terme de Castellgalí amb destinació a l'abastament de la ciutat, 1916.

L'Arxiu Històric de la Diputació conté tota la documentació generada per la Diputació de Barcelona en relació amb els municipis des de l'any 1830, aproximadament, fins als anys 60 del segle XX. Així, conserva la documentació referent a les infrastructures i obres públiques que realitzava la Diputació als municipis, les concessions d'explotacions i usos d'aigua, relleus i quintes militars. Aquest arxiu té per objectiu salvaguardar el patrimoni documental de la corporació i posar-lo a disposició de tots els ciutadans interessats en la consulta per a treballs d'estudi i investigació. Els orígens de l'arxiu són els fons generats per la Diputació Provincial de Catalunya, nascuda de la Constitució de 1812, els de la Diputació Provincial de Barcelona des de 1822 fins als nostres dies, amb les excepcions dels períodes històrics en què aquesta institució va ser suspesa (1823/1836), abolida (1931/1939) o substituïda per una Comissió Gestora (1939/1949). Cal afegir-hi els de la Mancomunitat de Catalunya (1913/1923). Està situat al Recinte Maternitat, on ocupa l'edifici dels antics rentadors, edifici perfectament habilitat i acondiciat per l'arquitecte Norman Cinnamon. La documentació es guarda en un dipòsit soterrani, on la humitat i la temperatura són controlades automàticament per protegir-la de possibles agressions ambientals i de depredadors.

http//www.diba.es