Fons documental de la Direcció General de Cultura Popular
Sant Julià de Cerdanyola

Berguedà
    Direcció General de Cultura Popular i Associacionisme. Plaça Salvador Seguí, 1, 08001 Barcelona
    Direcció General de Cultura Popular i Associacionisme. Barcelona

Patrimoni documental
    Fons documental
    DOGC. 3437. Llei 10/2001 de 13 de juliol
    Restringit
    Científic
    Generalitat de Catalunya
    María del Agua Cortés Elía. OPC

L'any 2003 el fill i néts de Joan Tomàs i Parés (1896-1967) van dipositar la documentació que conservaven a l'Arxiu de la Direcció General de Cultura Popular del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya per tal de ser custodiada i divulgada. Es va fer un treball de sistematització i catalogació del fons format per 1.107 lligalls, 107 llibres i unes 2.000 fotografies. El fons conserva l'arxiu personal que consta de les seves composicions musicals i harmonitzacions, llibretes de camp amb melodies recollides en les seves nombroses missions etnomusicològiques, fotografies d'informants i de les seves activitats musicals professionals, biblioteca i hemeroteca personals, anotacions sobre pedagogia musical i epistolari. La caixa 469 d'aquest fons personal del mestre i musicòleg Joan Tomàs, conté les notes que va prendre en les entrevistes realitzades per a la Missió de recerca que va portar a terme a la Casa de la Caritat de Barcelona de l'any 1926, que després va passar a formar part de l'Obra del Cançoner Popular de Catalunya. Es conserven les notes manuscrites originals de les entrevistes que va fer al cantaire Josep Casals i Cirera, l'Hereu Mill, de Sant Julià de Cerdanyola, que li va cantar 218 cançons, entre maig i juliol de 1926, entre les que s'hi troben el Ball de Tres Parts i la cançó amb ball dels Aranyons de Sant Julià de Cerdanyola. La majoria d'aquestes notes manuscrites es troben a l'anvers de documents impresos, majoritàriament programes de concerts, mostrant que aprofitava el paper que tenia proper per tal d'escriure mentre feia les entrevistes. Segurament aquest material és el que després faria arribar als responsables de l'Obra del Cançoner Popular que actualment es conserva a l'Arxiu de la Biblioteca de Montserrat.

Imatge de l'Hereu Mill amb Joan Tomàs el 1926 que forma part del fons recollit per Joan Tomàs i que es troba a l'Arxiu de l'Obra del Cançoner Popular de Catalunya a Montserrat; publicada a Masot, 2009, p. 145.
    La segona imatge és de la documentació que conserva l'Arxiu de la Direcció General de Cultura Popular i Associacionisme, Fons Joan Tomàs.

En aquest sentit, la Direcció General de Cultura Popular i Associacionisme Cultural, ha recollit la feina duta a terme en els darrers vint anys per tal de bastir un fons documental sobre la cultura popular i tradicional catalana.
    Els arxius que configuren aquest fons s'ordenen temàticament de la següent manera: Arxius personals, Arxius musicals i Arxius de danses. També formen part del fons la documentació de les recerques promogudes pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

Massot i Muntaner, Josep (2009) Obra del Cançoner Popular de Catalunya. Materials Volum XIX. Missions de recerca a la Casa de Caritat de Barcelona. Per Joan Tomàs. Publicacions de l'Abadia de Montserrat. P. 31.
    Tomàs, Joan (1926) Recerques a la casa de la Caritat de Barcelona sobre el cantaire Josep Casals i Cirera, l'Hereu Mill, de Sant Julià de Cerdanyola. Fons del Mestre Joan Tomàs, recerques Casa de Caritat, caixa 469. Arxiu Direcció General de Cultura Popular, Generalitat de Catalunya.
    Tomàs i Guilera, Jordi (2008) El mestre Joan Tomàs i Parés: passió per la cançó popular. Publicacions de l'Abadia de Montserrat. Biblioteca de cultura popular Valeri Serra i Boldú, 19.