Fons documental de Capolat a l'Arxiu de l'Àmbit de Recerques del Berguedà

Científic/Cultural
    Privada accessible
    Pol Navarro Costa - Societat d’Arqueologia del Berguedà

L'Àmbit de Recerques del Berguedà gaudeix d'un fons documental i fotogràfic de referència en quant a tota la comarca del Berguedà, i per extensió, de Capolat. Val a dir, que dins l'Arxiu de l'Àmbit de Recerques del Berguedà hi trobem diferents agrupacions de documentació i diferents fons documentals, que detallem a continuació:

-Arxiu Documental Masies del Berguedà. Dins aquest fons, hi tenen una còpia de documents del mas Trasserra de Capolat. La documentació és sobretot d'època moderna i hi trobem plets, partides, capitols matrimonials, testaments, comptabilitat i, per últim, correspondència. La documentació va des d'època moderna fins a època contemporània.

-Recopilació de goigs. Dins aquesta recopilació de diferents goigs, en destaquem els goigs de la Mare de Déu dels Tossals.

-Arxiu Marià: Iconografia Mariana Española. L'Àmbit de Recerques gaudeixen d'una part d'un estudi que es va dur a terme als anys 40 del segle XX i que va consistir en analitzar i investigar envers els santuaris marians de tota Espanya. Dins l'Arxiu de l'Àmbit hi trobem la recopilació d'informació del santuari dels Tossals, així com alguns retalls de diari. També hi ha goigs originals dels Tossals que daten del segle XIX.

-Arxiu fotogràfic Sitjes. Prové d'una donació pel Xavier Sitjes i Molins, en la qual cedia a l'Àmbit de Recerques les fotografies de diferents esglésies berguedanes. En quant a Capolat, hi trobem fotografies de Sant Martí de Capolat i de Sant Salvador de Mata.

-Arxiu fotogràfic de l'Àmbit. Trobem diferents fotografies del municipi de Capolat, inventariades a partir de (1) territori (orografia, hidrografia, paisatges, obres públiques), (2) urbanisme (vistes generals i parcials, equipaments municipals i obres), (3) art (rural, religiós, arts plàstiques, arqueologia), (4) indústria (molins), (5) agricultura, (8) personatges, (10) folklore (festes populars modernes), (12) religió (manifestacions religioses fins 1965 preconciliars) i (14) natura. La cronologia de les fotografies va des d'inicis del segle XX fins ben entrat el segle XXI, representant una font imprescindible per la Història del municipi de Capolat.

-Revistes l'Erol. Al mateix arxiu es conserven els diferents números de la revista l'Erol, on s'hi pot trobar alguna dada relacionada amb la Història de Capolat.