Fons d’imatges del Servei de Patrimoni Arquitectònic Local de la Diputació de Barcelona referent al municipi de Matadepera
Matadepera

Vallès Occidental
    Carrer del Comte d’Urgell, 187. Edifici del Rellotge, pl. Baixa. 08037 Barcelona.

Patrimoni documental
    Fons d'imatges
    XX
    Legal i física
    LLEI 9/1993, de 30 de setembre, del patrimoni cultural català (DOGC núm. 1807, d'11.10.1993).
    LLEI 10/2001, de 13 de juliol, d’arxius i documents (DOGC núm. 3437, de 24.7.2001).
    Restringit
    Científic/Cultural
    Diputació de Barcelona (Rambla de Catalunya, 126. 08029 - Barcelona).
    Jordi Montlló Bolart

El fons de l’Arxiu Documental del Servei de Patrimoni Arquitectònic Local de la Diputació de Barcelona referent al municipi de Matadepera conserva un total de 125 imatges repartides en dues capses relacionades amb el monestir de Sant Llorenç del Munt, d’abans, durant i després de la restauració.

El Servei de Catalogació i Conservació de Monuments, actual Servei de Patrimoni Arquitectònic Local fou creat el 9 de juny de 1914 per la Diputació de Barcelona, presidida per Enric Prat de la Riba, com a conseqüència de la “Memòria sobre la conservació i catalogació de monuments” duta a terme per l’Institut d’Estudis Catalans. Es convertia així en el primer organisme públic de la Península Ibèrica dedicada a la salvaguarda, conservació i restauració del patrimoni monumental.

La primera seu, fins l’any 1929 fou el Palau de la Generalitat. Fins als anys seixanta, la Casa dels Canonges i des de 1989 ho ha a la planta baixa de l’edifici principal de l’antiga fàbrica Batlló, l’Edifici del Rellotge, projectat per Rafael Guastavino el 1868.

L’Arxiu documental del Servei de Patrimoni Arquitectònic Local (SAPAL) està format per documentació generada en diferents suports i tipologies relacionades amb la tasca restauradora del servei des de l’any 1915. Amb el temps també s’hi ha afegit altres documents a través d’adquisicions i donatius.  El fons comprèn arxius de fotografies, plànols, dibuixos i projectes de: Jeroni Martorell Terrats; Camil Pallàs Arisa; Joan Carrera Dellunder; Emili LLatas Agustí; Joan Morales; Josep Puig i Cadafalch; Antonio Perpinà Cebrià; Ceferí Rocafort Sansó; Jaume Ribera Llopis; Jane Dieulafoy; Joan Vidal i Ventosa; Josep Esquirol Pérez; Narcís Cuyàs Parera; Pere Català Pic; Pere Pujol i Casademunt; Valentí Fargnoli Annetta; Walter Muir Whitehill;  a més de la col·lecció Arxiu d’Arqueologia Catalana, l’Institut d’Estudis Catalans, el Rpertorio Iconogràfico del Arte Español i la pròpia col·lecció SPAL a més de la biblioteca formada per nombrosos llibres, revistes i audiovisuals.