Fites del pont del passadors
Sant Adrià de Besòs

Barcelonès
    Sant Adrià Nord - Av Pi i Margall (antiga Carretera de Mataró, N-II)

Patrimoni moble
    Element urbà
    Modern
    XIX
    Dolent
    No és possible identificar les seves inscripcions degut al seu mal estat.
    Sense ús
    Ajuntament de Sant Adrià de Besòs (Plaça de la Vila,12 - 08930)
    Equip de treball de l'Arxiu Municipal de Sant Adrià de Besòs "Isabel Rojas Castroverde" (ASAB)

Fites quilomètriques de l'antiga carretera de Mataró, N-II, camí Ral al seu pas per Sant Adrià de Besòs. Estan situades a la vorera de mar del pont dels Passadors. Les dues estan fetes de ciment, en forma de pilar estret i arrodonit per la part superior. La primera, un cop dins del pont, està situada al darrera de l'edifici de la Biblioteca Sant Adrià; la segona, un cop passat el plafó municipal on es pot llegir la història del pont (coordenades X 434347 / Y 4586864). La seva funció en aquest indret és la de marcar el recorregut de l'antiga Nacional II que uneix Sant Adrià amb Barcelona. La primera de les fites es conserva sencera, sense inscripció o relleu, mentre que la que es troba per sobre el riu està gairebé desapareguda.

Les fites de terme servien per delimitar un terme, una finca o per indicar un camí o una carretera. En aquest cas servien per marcar el km al qual es trobaven les persones que passaven pel pont amb els seus automòbils. Actualment, aquestes es troben en molt mal estat i no es pot identificar el número que indiquen ni la seva inscripció, doncs degut a la seva exposició al medi, han patit les conseqüències climatològiques i, per tant, no tenen cap ús.

El pont dels passadors tal i com es coneix actualment, tret d'algunes modificacions de seguretat, va ser construït entre els anys 1943 i 1944 per una setantena de presos republicans en règim de treballs forçats després de que una besossada s'emportés l'any 1937 l'antic pont. L'obra es va encarregar a l'empresa Cimentaciones y Obras, promoguda per la Dirección de Puentes y Estructuras, Dirección General de Carreteras y Caminos Vecinales del Ministerio de Obras Públicas. El va projectar l'enginyer Carlos Fernández Casado.