Fita II Paller de tot l’any

Difícil
    08178A003000090000OA
    Marc Malgosa Montserrat, Centre Excursionista de Rellinars

La Fita II o “mojón 2” del Paller de tot l’any és el punt exacte que delimita els termes municipals de Rellinars i Vacarisses, a l’extrem nord-oest del Paller de tot l’any o Muronell, com també es coneix a aquesta prominència situada en el cor de la Serra de l’Obac.

L’interès de destacar aquest punt rau en que, a banda de ser el punt de major altitud situat dins del terme de Rellinars (amb els seus 780 m) les tasques topogràfiques d’atermenament realitzades el 12 de juny de 1918 no van poder situar aquesta divisòria de les dues propietats contigües (finca de l’Obac i finca de Les Boades) damunt del cim del Paller de tot l’any, ja que només s’hi pot accedir amb tècniques d’escalada. Per això es va situar una fita de pedres, un conjunt de pedres amuntegades que feien 70 cm de diàmetre x 40 cm d’alçada. Aquest passaria a ser el punt de delimitació de les dues propietats, i se situava només a 40 m de distància del cim del Paller de tot l’any.

El Paller de tot l’any està format per conglomerats, una roca sedimentària de tipus detrític formada per còdols arrodonits d'altres roques formades per un ciment, en el qual les diferents capes de sediments amb resistència variable a l'erosió ha anat configurant la seva forma característica que ens recorda, des de tots els cantons, un paller de palla.

Actualment aquesta fita no existeix, trobant-se només algunes pedres aïllades. L’accés pot fer-se des del Camí Ral, arribats a la cruïlla que ens portaria al peu del Paller de tot l’any. Cal vorejar-lo per la seva dreta (nord) i després sortir del camí uns metres per arribar-se al punt marcat per les coordenades. Cal extremar l’atenció perquè el punt té un molt fort desnivell i amb perill evident de caiguda.

Històricament moltes delimitacions de propietats es feien a partir d’elements naturals, que servien de divisòria indiscutible entre les parts.

Els primers treballs topogràfics d’atermenament es feien amb elements singulars continguts en els quaderns de camp i de les coordenades dels vèrtexs geodèsics i topogràfics de les antigues triangulacions municipals, que no sempre coincidien amb les delimitacions de les propietats. Per això en molts municipis els límits administratius no coincideixen amb els límits que fixa el cadastre.

• Malgosa, Marc; Samper, Marc; Soler, Joan (2021).“Rellinars a les teves mans”, Guia excursionista i geogràfica, Ajuntament de Rellinars.
    • Mapa Topogràfic municipi de Rellinars (2021), escala 1:7500, inclòs dins la guia excursionista i geogràfica de “Rellinars a les teves mans”.
    • Massó, Jaume (2010. “Replantejament de la línia de delimitació entre els termes municipals de Rellinars i Vacarisses - Fites F1 a F11”. IGCC, Departament de política territorial i obres públiques, Barcelona.
    • Montlló, Jordi. Mapa de patrimoni cultural i natural de Rellinars (Vallès Occidental), juliol 2019, Barcelona: Edita Coordinació Àrea de Cultura DIBA.