Fita del Coll de Sant Llogari (Monistrol de Calders - Castellcir - Castellterçol)
Monistrol de Calders

Moianès
    Situada al Coll de Sant Llogari, a l'extrem central de llevant del terme municipal.

Element arquitectònic
    Modern
    XVIII
    té la superfície erosionada.
    Difícil
    Simbòlic
    diversos ajuntaments.
    Sara Simon Vilardaga

Fita de delimitació dels termes municipals de Monistrol de Calders, Castellcir i Castellterçol; es tracta d'una peça monolítica encastada al terreny natural en el punt d'unió i contacte dels tres termes municipals. És un bloc de pedra treballat formant una peça allargada col·locada verticalment amb la part superior acabada més o menys en forma de punxa o triangular. En una de les cares, la que correspondria a Castellterçol, s'hi identifica una figura que sembla un castell, identificatiu del terme senyorial. Els altres elements o lletres de la resta de cares de la fita són menys visibles; semblaria que hi ha una M que podria correspondre a Moià, coincidint amb la cara orientada a Castellcir.

Autor de la imatge: Gustau Erill Pinyot.

El municipi de Monistrol de Calders es va conformar l'any 1934, concretament el 5 de juliol, com a resultat de la segregació del veí municipi de Calders. Les característiques de la fita fan pensar que podria ser una termena força antiga, potser del segle XVIII.

-ERILL I PINYOT, G.; GUAL I PURTÍ, J.; MANENT I ORISTRELL, Ll. (2006): Monistrol de Calders. El poble dels pagesos enginyers. Ajuntament de Monistrol de Calders, Diputació de Barcelona i Consorci per la promoció dels municipis del Moianès.