Fita de terme 1
Sant Iscle de Vallalta

Maresme
    Coll Senís, a l'entreforc dels Quatre Camins que separa St. Iscle, Vallgorguina i St. Celoni.
    Sobre el marge septentrional de la cruïlla.

Element arquitectònic
    XIX
    Estructural
    Àlex Asensio

Bloc de granit en forma de prisma irregular, amb punta arrodonida i tot ell lleugerament treballat amb cisell, que emergeix 90 centímetres de la superfície i presenta cares paral·leles de 28 centímetres de gruix per 42 centímetres d'amplada amb la finalitat d'indicar la partió de termes.
    De fet, tres de les quatre cares de la fita tenen retolat amb pintura blanca i lletres majúscules (en vertical, una sota de l'altra), el nom del municipi amb el qual limiten. Al costat sud-est, Sant Iscle de Vallalta; al sud-oest, Vallgorguina, i a nord-est, Sant Celoni (antigament, Olzinelles).

Segons la documentació conservada a l'Arxiu Municipal de Sant Iscle de Vallalta, les actes d'atermenament amb els pobles veïns daten de l'any 1851.
    La fita en qüestió podria ser la cinquena de les instal·lades entre Sant Celoni i Sant Iscle, venint del turó d'en Vives, la qual "tiene tres caras, una de Olcinellas, otras de San Acisclo y otra de Vallgorguina la cual està en la derecha del camino que dirige al punto llamado los cuatro caminos", segons consta en un quadern del 14 de novembre de 1889.
    La seva existència queda també recollida en l'acta de la comissió municipal per a la delimitació amb Vallgorguina, el 23 de desembre del mateix any: "Su forma es cuadrado, sus dimensiones un metro de altura, esta construido de piedra del país, se ha acordado blanquearlo y señalarlo con el número 2 y la inicial S.A.V, correpsondiente a esta población en la cara que mira al termino municipal de la misma".
    Se'n torna a tenir notícia l'any 1919, en ocasió d'un nou atermenament amb Vallgorguina, quan és descrita com a "hito de piedra irregular de 0,43 m de longitud por 0,33 m de latitud y 0,90 de altura, sitio 'La Plana de Cal Gras' en la margen O del Cº de Can Paraira y en terreno de Me de alcornoques propio de D. José Gras, en la parte mas baja de un collado [...] Es común a los términos de Olcinellas, de San Acisclo de Vallalta y de Vallgorguina".

INSTITUTO GEOGRÀFICO NACIONAL (1889). ACTLL 2080492. Acta de deslinde y amojonamiento del termino municipal de Olcinellas y Vilardell.
    INSTITUTO GEOGRÀFICO NACIONAL (1889). ACTLL 2080621. Acta de deslinde y amojonamiento del termino municipal de San Acisclo de Vallalta [corresponent a Vallgorguina].
    INSTITUTO GEOGRÀFICO NACIONAL (1922). CUALL 62746. Itinerario de la línea límite entre los términos de San Acisclo de Vallalta y de Vallgorguina