Fita de la Cartoixa de Montalegre
Martorelles

Vallès Oriental
    Inicialment estava a Can Tellado. Actualment (2024) està a l'ajuntament.
    Ajuntament de Martorelles. Plaça de l'Ajuntament, 1

Patrimoni moble
    Objecte
    Modern
    XVIII
    La part superior està deteriorada.
    Ornamental
    Ajuntament de Martorelles. Plaça de l'Ajuntament, 1
    Marta Lloret Blackburn

Al pati de la casa de Can Tellado hi ha una fita monolítica que antigament delimitava la propietat de la Cartoixa de Montalegre. És de forma rectangular, i a la part frontal té gravada una creu sobre un monticle custodiada per dos xiprers. A sota hi ha la data "1781" força desgastada. A la cara posterior hi ha les lletres gravades "COS /TA".

Actualment (maig 2024) aquesta fita està físicament a la seu de l'Ajuntament

La Cartoixa de Montalegre de Tiana va comprar l'any 1434 la jurisdicció feudal de la Baronia de Mogoda, que aplegava les parròquies de Sant Fost, Cabanyes, Santa Perpètua i Martorelles. Per tal de deixar constància dels límits de les seves possessions, es van establir unes fites de propietat amb l'emblema de la Cartoixa de Montalegre. El límit a Martorelles es trobava davant del molí de Lloberons, el qual abastia de farina als monjos de la comunitat. Les fites van tenir vigència fins que es va decretar la desamortització de Mendizábal, l'any 1836. Fa pocs anys es van fer obres prop del molí i els habitants de Can Tellado van traslladar la fita al seu pati per garantir-ne la integritat. A l'Inventari del Patrimoni Arqueològic de la Serralada Litoral hi consten dues fites de semblants característiques que aquesta, una situada al bosc de Can Malloles de Vallromanes (fitxa 97) i l'altra al Turó de Galzeran de Santa Maria de Martorelles (fitxa 113). Així mateix, es parla de l'existència d'un plànol del 1724 (anterior a la data que consta a la fita) a l'Arxiu de la Corona d'Aragó on apareixen senyalitzades les fites de la propietat de la Cartoixa de Montalegre.

Inventari del Patrimoni Arqueològic de la Serralada Litoral. Parc de la Serralada Litoral. Museu de Granollers. PÉREZ, X. (1990). Sant Fost i la Cartoixa de Montalegre. Vol. 4. Mollet del Vallès: Centre d'Estudis Molletans (Notes).