Fira de Santa Llúcia
Prats de Lluçanès

Osona
    Nucli urbà. Prats de Lluçanès
    Esplanada entre el pavelló municipal i la plaça de la Roca Xica.

419818
    Patrimoni immaterial
    Manifestació festiva
    XIX
    Obert
    Lúdic
    Jordi Compte i Marta Homs

La fira de Santa Llúcia es celebra el cap de setmana proper al dia de Santa Llúcia, el 13 de desembre. Es tracta d'una fira agrícola i ramadera on s'hi exhibeix bestiar boví, oví, equí i aviram de Nadal, així com també maquinària agrícola i d'automoció. La fira també va acompanyada de diferents activitats de caràcter cultural i festiu que es desenvolupen al llarg del cap de setmana, com el mercat dominical, la fira del món del ruc (organitzada pels Amics dels Rucs), exposicions, concursos de receptes, xerrades, esmorzars i berenars populars, etc.; i sol coincidir amb l'inici de la campanya de Nadal. El dia 13, Santa Llúcia, es celebra una missa a la petita església de Santa Llúcia, prop del castell del Quer. Des de l'ajuntament de la vila, per tal de diferenciar-la d'altres fires d'aquestes dates, es va escollir des de fa uns anys el sobrenom de Fira del món del ruc, per impulsar les activitats en relació al ruc català.

Les imatges han estat cedides per SOLC, música i tradició al Lluçanès.

Els orígens de la fira de Santa Llúcia, actualment revitalitzada, es deurien a la iniciativa dels masovers de Santa Llúcia, els quals, emmirallats en la fira de l'Hostal del Vilar (Sant Agustí de Lluçanès), volgueren aprofitar la diada del 13 de desembre - en la qual molts veïns visitaven l'ermita de Santa Llúcia del Quer - per exposar el seu bestiar en el planell del davant de la capella, que duia el nom de la Roca de Santa Llúcia, i en la qual batien durant l'estiu. L'èxit fou immediat, de forma que, paral·lelament al ressò obtingut i el creixement de Prats, es forçà el seu trasllat de la Roca de Santa Llúcia al nucli de Prats el 1824. L'emplaçament inicial fou un tros del carrer de la Bona Sort, la plaça Vella fins a cal Valentí Purra i la part del carrer de Berga. Els bous de Santa Llúcia, però, sempre tenien el lloc reservat davant de l'església de Santa Llúcia. Al mateix temps, varen començar a venir parades de fira i de mercat que s'instal·laven a la plaça Nova i que també anaren augmentant any darrera any. El 1898 es va aprovar el reglament per regular la instal·lació de venedors de gènere que assisteixen a la Fira de Santa Llúcia. A partir d'inicis del segle XX el firal va passar a celebrar-se al Passeig, on els animals de peu rodó, cavalls, mules i ases, eren fermats en unes cordes lligades entre la renglera d'arbres que feien ombra al Passeig.

Programa de la Fira de Santa Llúcia de Prats de Lluçanès. 11 de desembre de 1983.