Festival Internacional de Cant Coral Catalunya Centre

Música i dansa
    Científic
    Rosa Serra Rotés i Jordi Piñero

La Polifònica de Puig-reig juntament amb la Capella de Música Burés de Castellbell i el Vilar organitzen aquest festival. El festival va néixer amb la voluntat de viure experiències amb altres corals del món i així aprendre els uns dels altres. L'exhibició és una de les més importants de la zona ja que hi participen corals de tots el món i les locals ofereixen concerts de qualitat a les comarques centrals. El Festival té el ritme de concerts fins la setmana de l'11 de setembre. Cada dia canten una o dues corals i en la cloenda actuen totes, individualment, i per acabar, de conjunt, interpretant una cançó de cada país participant. S'acaba ritualment amb l'hora dels adéus. Els Festivals inclouen actes lúdics i col·lectius.

La Polifònica de Puig-reig va néixer l'any 1968 com a Coral Joventut Sardanista, provinent de la colla sardanista del mateix nom. El 1987 va adoptar el nom de Polifònica de Puig-reig. Des de 1969, Ramon Noguera n'és el director. La Polifònica de Puig-reig ha col·laborat amb les orquestres més importants i reconegudes del nostre país: Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, Orquestra Simfònica del Vallès i Orquestra del Gran Teatre del Liceu. Amb aquesta darrera formació, juntament amb el Cor del Gran Teatre del Liceu, la Coral ha interpretat, en les temporades 2004-2005 i 2005-2006, la "Missa solemnis" de L. V. Beethoven i les òperes "Turandot" de G. Puccini (en versió escenificada) i "Nabucco" de G. Verdi (en versió concert).
    En la interpretació de les grans obres ha estat dirigida per mestres reconeguts, com Manel Cabero, Albert Argudo, Javier Pérez Batista, Antoni Ros-Marbà, Josep Pons, Joan-Lluís Moraleda, Uwe Mund, Franz-Paul Decker, Alexander Radbahari, Jean Bernard Pommier, Laurence Foster, Salvador Mas i Nello Santi. Des de la seva creació fins a l'actualitat, la Polifònica de Puig-reig ha dut a terme una trajectòria de creixent activitat musical que l'ha portat a actuar arreu de Catalunya, a la majoria de països europeus i també a Israel, Mèxic, Filipines, Veneçuela, Estats Units, Canadà, Singapur, Malàisia, Colòmbia, Equador i Perú. L'any 1992 la Polifònica va acompanyar el President de la Generalitat de Catalunya en un viatge oficial a Argentina i Xile.
    La Coral ha estat també un dels artífexs del "Festival Internacional de Cant Coral Catalunya Centre" que es realitza cada setembre des de 1980. L'any 1993, amb motiu del seu 25è. Aniversari, la Generalitat de Catalunya li atorgà la Creu de Sant Jordi.

El Festival va néixer l'any 1980 arran de la participació de la Coral al Festival de la ciutat txeca de Jilhava, en la qual hi van intervenir uns quants grups. fruit de la col·laboració de la Capella de Música Burés de Castellbell i el Vilar i la Polifònica de Puig-reig, i des d'aleshores els concerts es reparteixen entre les dues poblacions. D'aleshores ençà que els festivals s'han organitzat sempre conjuntament, i s'ha mantingut el costum de convidar una coral de la comarca, i també la d'acollir les corals convidades a casa de les famílies de la Polifònica i d'altres llars que s'ofereixen desinteressadament. Els festivals compten amb la col·laboració de grups instrumentals de la zona, especialment de Puig-reig, com es el cas de l'Orquestra de l'Escola Municipal de Música de Puig-reig, el grup Coral V9 de Viladomiu Nou/Gironella

SERRA, R i R.VILADÉS, R. (1993): La Polifònica de Puig-reig www.polifonica.cat
    www.puig-reig.cat