Festa de Sant Martí
Puig-reig

Berguedà
    Puig-reig
    Plaça de la Nova i els seus entorns inmediats

Patrimoni immaterial
    Manifestació festiva
    Modern
    XVIII-XXI
    Lúdic
    Rosa Serra Rotés i Jordi Piñero

A Puig-reig se celebra una festa en honor a Sant Martí, patró del poble i també de l'església parroquial. La festa de Sant Martí de Puig-reig aplega una multitud d'actes, el més conegut és la fira multisectorial que es fa durant tot el cap de setmana al centre del poble i la trobada de geganters. La festa gira també a l'entorn d' escollir hereu i pubilla. Totes les entitats locals participen en l'elecció dels dos joves que representaran el poble durant l'any. La festa de Sant Martí és també una oportunitat per conèixer altres gegants d'arreu de Catalunya, ja que s'organitza una trobada gegantera.
    La festa patronal se celebra amb l'arrelada tradició d'escollir la pubilla i l'hereu amb els vots de totes les entitats des de l'any 1976.

Les primeres referències escrites sobre el lloc de Puig-reig són del segle X, i més concretament la primera, és l'acta de consagració de l'església del castell de Puig-reig, dedicada a Sant Martí, de l'any 907. Després del llarg període medieval, en que es va configurar un paisatge i un base socioeconòmica de masies i masoveries, l'antiga vila medieval a redós del castell va desaparèixer, i el terme va esdevenir rural i de poblament dispers: fou durant els segles XVI al XVIII que es varen consolidar les grans masies d'origen medieval: el Lledó, la Serra de Cap de Costa, Trasserra, la Sala, les Comes, Farriols, el Soler de Jaumàs, la Cortada, l'Alsina, etc. i en varen sorgir de noves com Vilarrasa, Madrona, Trulls, Pellicer, Periques, etc.
    Fou a finals del s. XIX quan s'inicià una nova etapa de la mà de la instal·lació de faàbriques de riu que esdeveeniren colònies tèxtils i que van configurar el naixement de l'actual nucli urbà de Puig-reig, el poble i les colònies. La festa patronal de Sant Martí, en ésser una festa religiosa, es va mantenir en el calendari festiu i no fou fins als anys setanta del s. XX que es decidí impulsar-la amb la organització d'una colla d'actes de tipus popular que congregaren la població local i, mica a mica, gent vinguda d'arreu.

R. SERRA (1982). "Aproximació a la historia de Puig-reig", Manresa.
    Fitxes d'Etnografia i Folklore del Berguedà. Municipi Puig-reig. Àmbit de Recerques del Berguedà,1985.
    www.puig-reig.cat