Festes del barri de Sant Joan Baptista

1921
    Obert
    Lúdic
    Equip de treball de l'Arxiu Municipal de Sant Adrià de Besòs "Isabel Rojas Castroverde" (ASAB)

El barri de Sant Joan Baptista celebra una festa al voltant del dia de Sant Joan, 24 de juny, nom del patró de l'església del barri i del que pren el nom. És com una petita festa major, més íntima lligada estrictament als veïns del barri; que s'organitzen en petites comissions i fan una festa pròpia a cada carrer. Hi ha ornamentació dels carrers del barri; activitats durant tota la setmana de Sant Joan; revetlla el dia 23 per la nit; fogueres i repartiment de coca i cava; sopar popular; i espectacles.

Sant Adrià de Besòs consta de sis barris diferenciats: al marge esquerre del riu Besòs trobem Sant Adrià nord i el barri de Sant Joan Baptista. Al marge dret La Verneda, La Catalana, El Besòs i La Mina. Així doncs, durant les festes de cada barri (que en moltes ocasions coincideixen entre elles) les diferents associacions organitzen pels carrers de la seva zona activitats de caràcter lúdic i cultural.

Tot i que la primera revetlla del barri de Sant Joan que tenim documentada data de la dècada del 1940, els veïns del barri afirmen que el 1921 es va celebrar la primera revetlla a la plaça Macià, en aquell moment coneguda com a plaça de les Acàcies. Els anys següents, fins al 1926 durant els dies de Sant Joan i els seus voltants se celebrava una gran festa, amb un envelat davant la cooperativa de treballadors. Els anys posteriors, però, a causa del cost que suposava una festa de tal envergadura, cada carrer va començar a fer la seva pròpia festa: tancaven el carrer i organitzaven diferents activitats. Tenim constància que alguns també es guarnien. Hi ha anys, que tenim fins a 12 carrers diferents participant en la festa. La subvenció dels diferents actes era, majoritàriament, aportada pels veïns, tot i que sovint l'Ajuntament de Sant Adrià de Besòs en subvencionava una part. Durant els dies de la festivitat se celebraven diferents actes, tant religiosos com esportius i culturals. L'any 1949 s'organitzà el I Concurs de Pesca Esportiva i el I Concurs de Fotografia. Els balls populars i les sardanes també eren presents. L'any 1949 es va fer el II Concurs Sardanista al barri. El 1956 la tradicional festa popular del barri, coneguda com "Las Ferias y Fiestas", va celebrar el seu desè aniversari, constituint-se el mateix any de forma legal la "Junta de Ferias y Fiestas de San Juan Bautista". D'aquesta manera, amb més o menys carrers, la festa ha continuat organitzant-se fins a arribar als nostres dies.

ASAB (1) UI 1125, exp. 5. ASAB (1) UI. 1254.