Festa Major de Santa Maria
Copons

Anoia
    Nucli urbà de Copons, 08289
    En diversos emplaçaments del nucli urbà

Patrimoni immaterial
    Manifestació festiva
    Adriana Geladó Prat

La Festa Major d'Estiu de Copons es celebra el dia 15 d'agost per la festivitat de Santa Maria Assumpta, patrona del municipi. Tot i que el programa anual es va adaptant al pas del temps, hi ha una sèrie d'actes que tenen més tradició i es van repetint en cada edició. Un d'aquests actes és la Missa Solemne de Festa Major, que es celebra el mateix dia 15, i en la que desde l'any 2013, es fa la benedicció i el repartiment d'aigua de Sant Magí. La tradicional ballada de sardanes, el cercavila amb els gegants, els capgrossos i el bestiari amenitzat pels grallers, el ball de tarda i nit amb el fanalet o el sopar popular també són alguns dels actes destacables de les celebracions. Actualment, el programa es complementa amb diversos actes culturals, lúdics i esportius, adreçats a tota la població i repartits entre els dies de festa (exposicions de fotografia i pintura, partits de futbol, motos, espectacles populars, representacions teatrals, actes infantils, actuació dels bastoners de Copons, etc). També cal destacar el concurs d'ornamentació de façanes, balcons i finestres, organitzat en les darreres edicions, i que contribueix a incrementar l'ambient festiu del nucli urbà.

La Festa Major d'Estiu de Copons està organitzada per la Comissió de Festes, amb el suport de l'Ajuntament de Copons i la col·laboració de la Diputació de Barcelona. Els programes i actes celebrats durant aquests dies de festa es poden consultar en els diversos números de la revista Camí Ral, des de l'any 1996.

SERRANO VIVES, Miquel (2012). "Festa Major d'Estiu. La Festa Major és la màxima expressió de la comunitat". Camí Ral. Butlletí informatiu i d'opinió Vila de Copons, núm. 33, p. 13. http://www.copons.net/?page_id=2248