Festa Major de Sant Martí
Calldetenes

Osona
    Entorn rural de Calldetenes (08506 Calldetenes)
    Església de Sant Martí de Riudeperes i Pla de Santa Margarida. Crta BV-5202. km .1.

4641959
    Patrimoni immaterial
    Manifestació festiva
    Modern
    Obert
    Científic
    Raquel Valdenebro Manrique

Manifestació festiva que es celebra el diumenge més proper a l'11 de novembre. Pot ser considerada com la Festa Major d'Hivern de Calldetenes. Tradicionalment, per Sant Martí (11 de novembre) es feia una missa popular a l'església. Amb la iniciativa de la comissió es va recuperar la tradició, afegint a la missa i a les arengades una ballada de sardanes al pla de Santa Margarida. Aquesta festivitat es va perdre durant la dècada del 1960 i va ser recuperada per la Comissió de Festes de la Mercè l'any 1981. El primer acte que es va dur a terme va ser una ballada de sardanes al Pla de Santa Margarida amb motiu de la diada nacional de Catalunya.

Cal pensar que aquesta festivitat fou originalment la festa patronal de Calldetenes, ja que Sant Martí és el patró de la que fou originalment l'església parroquial de Calldetenes. Els seus orígens per tant, es podrien remuntar a moment de creació de la parròquia. Malgrat tot, la festivitat anà perdent importància a partir del segle XVIIIl, amb el trasllat de la parròquia a l'església de la Mercè de Calldetenes, quedant relegada com a festivitat secundària. Aquesta tendència va acabar amb la pèrdua de la tradició a l'entorn de la dècada del 1960. L'any 1981 va ser recuperada per la Comissió de Festes de la Mercè.

AA.DD. ( 1995) Calldetenes. Imatges en el temps. Primera part (1911-1960). Ajuntament de Calldetenes. Calldetenes VILAMALA I SALVANS, J (2002) De Sant Martí de Riudeperes a Calldetenes. Passat i present d'un poble viu. Ed. El Mèdol. Calldetenes.