Festa Major de Sant Fèlix

Manifestació festiva
    Modern
    XVIII-XX
    Festa d'Interès Nacional (DOGC 5736 de 11/10/2010)
    Lúdic
    Jordi Montlló Bolart

La Festa Major de Vilafranca es fa en honor a Sant Fèlix, el 30 d'agost; però els dies de festa són el 29, 30 i 31 d'agost. Els responsables de la gestió de la Festa Major, per delegació de l'Ajuntament, són els administradors. En són cinc i estan nomenats per l'Ajuntament.
    El primer acte de la Festa és la Capta, que és una aportació voluntària a les despeses que es tradueix en la taxació que els administradors fan del programa i del regal que es reparteix. El 22 d'agost surten de la plaça tres grups formats pels administradors, voluntaris, amics i canalla amb la missió de patejar-se la ciutat durant dos dies, matí i tarda, per vendre el programa. Aquesta sortida, ve precedida per l'esclat de tres coets i el toc de castells.
    Nou dies abans de Sant Fèlix, es fan les Novenes, celebració de pregària i on es canten els goigs. El dia 28 d'agost es fa el Pregó, davant del Palau Baltà..
    Però l'anunci sonor d'inici de la festa, és la Tronada (29 d'agost a les 12'00 h. del migdia), que es fa a la Rambla de Sant Francesc. Un cop finalitzada comença una cercavila pels carrers de tots els balls (excepte la Moixiganga), Falcons, colles castelleres locals i banda.
    Els dies 30 i 31 d'agost es fan les matinades per anunciar que comença un nou dia de festa. Durant la festa es realitzen tres processons: el 29, el 30 i el 31. La primera surt de la casa de l'exadministrador on va entrar el sant l'any anterior i acaba a la basílica. La del 30 d'agost és la més solemne; i la darrera acaba a la casa d'un dels administradors de l'any on es guardarà la figura de Sant Fèlix.
    El dia 30 és el nucli de la celebració, quan es fa l'Ofici i la diada castellera com a actes més destacats. A les 7 del matí es fa el repicar de campanes, es treu la làpida de l'urna de les relíquies del sant i es deixen a la vista. Durant tot el dia es pot visitar la cripta.
    A Vilafranca, hi ha diversos castells de focs. El més espectacular és el del dia 29 d'agost i el de cloenda es fa el 2 de setembre. També es fan castells de foc el 30 i 31 d'agost durant l'entrada de sant Fèlix.

La importància dels balls és tal que els incorporem en fitxes individualitzades.

Es tracta d'una de les festes majors més antigues de Catalunya. Els aspectes formals es mantenen força similars des del darrer terç del segle XVIII. L'any 1699 arriben de Roma les relíquies de Sant Fèlix. El 1700, el bisbat de Barcelona en reconeixia l'autenticitat i n'autoritzava la veneració pública.
    Rafael d'Amat i de Cortada, baró de Maldà, va fer una llarga crònica de la Festa Major de Vilafranca, l'any 1771.
    Actualment, es regeix per un protocol aprovat pel Ple Municipal de l'Ajuntament de Vilafranca del Penedès el dia 17 d'octubre de l'any 2006.

AA.VV (2003). Festa Major de Vilafranca del Penedès. Ajuntament de Vilafranca. Vilafranca del Penedès.
    Ajuntament de Vilafranca (2006). Protocol de la Festa Major de Vilafranca del Penedès. Ajuntament de Vilafranca. Vilafranca del Penedès.
    BAYER, Xavier i altres (1997). Abecedari de la Festa Major de Vilafranca del Penedès. Edita Vilatana, C.B. Vilafranca del Penedès.