Festa Major de Guardiola de Font-rubí

Manifestació festiva
    Lúdic
    Miquel Gea i Bullich

La festa major, com en totes les vil·les del país, és la festa més gran de l'any. A Guardiola se celebra el 15 d'agost, tot i que al llarg de les dues setmanes precedents ja es duen a terme activitats relacionades amb aquesta celebració. Les últimes edicions han comptat, durant aquests dies previs, amb la ja ben implantada Fira de Caça del Penedès, torneig de futbol sala, Concert Jove, campionat de Truc, Empalmada de Guardiola, campionat de Ping-Pong i de futbolí, torneig de tennis i la festa de l'afortunat, El dia 14 s'inicien els actes amb més tradició, com són el pregó, que es fa a la plaça de l'Ajuntament, la Cercavila dels grups folklòrics de Font-rubí: diables, la Serpent del Castellot, Els Gegants i els Capgrossos, els Bastoners, les Panderetes, els Cercolets, els Pastorets, el Ball de Gitanes i els Grallers de Font-rubí.
    La majoria de grups folklòrics són de creació relativament recent, dins dels últims 25 anys, si bé gaudeixen de gran acceptació popular i, actualment, ja gaudeixen d'un fort arrelament a la festa major de Guardiola.

Si bé les festes majors tenen un origen que es podria remuntar fins a l'edat mitjana, és força habitual que no s'hagi conservat gaire documentació escrita al respecte. En el cas de la festa major de Font-rubí, com a municipi, s'ha conservat un llibre manuscrit de la parròquia de Santa Maria de Bellver on s'explica que el dia 17 de febrer de 1867, es dugué a terme una reunió a la sala de la rectoria entre el mossèn, les autoritats municipals i tots aquells vilatans que hi van voler assistir per tal de canviar de data la festa major, que sempre s'havia fet el Dilluns de Pàsqua de l'Esperit Sant i que, de fet, havia estat prohibida pel senyor bisbe Climent en la visita que féu a aquesta parròquia el dia 22 d'octubre de 1773 pel fet que feien honor a la Mare de Déu en un dia dedicat a l'Esperit Sant i calia passar-la en temps més raonable i canviar-ne el títol del Roser pel de la Mare de Déu de l'Assumpció, que és el que correspon a la Verge Maria. S'acordà, per unanimitat, canviar el dia de festa major del Dilluns de Pàsqua al dia 15 d'agost, patró del poble, i per al dia del Roser fer la diada amb les altres administracions.El que sobta, en tot cas, és que els fontrubinencs triguessin més de 94 anys en acatar l'ordre del bisbe Climent, de l'any 1773.

LLORAC, Salvador (1991). "Font-rubí. Passeig pel temps i el territori". Ajuntament de Font-rubí. Pàgs. 220-221.