Festa del Carme de Periques
Puig-reig

Berguedà
    Periques
    Ctra. C-16, sortida poc abans del km 83. A la rotonda cal prendre camí en direcció sud uns 150 m

Patrimoni immaterial
    Manifestació festiva
    XX
    Religiós
    Rosa Serra Rotés i Jordi Piñero

Té lloc el mateix dia de la Mare de Déu del Carme que es la patrona de la capella de Periques. La celebració comença amb una missa matinal, tant si la festivitat s'escau en dia feiner com festiu, amb el cant dels goigs, seguida d'un esmorzar popular. Tradicionalment es pujava a Periques a peu, des de Puig-reig. La festa la mantenen viva els Amics del Carme de Periques que també tenen cura de la neteja de l'església i els seus entorns més immediats.

La tradició oral explica que la celebració de la festa de la Mare de Déu del Carme de Periques es de començaments del s. XX i està vinculada a la devoció femenina d'una colla de dones relacionades amb la colònia de Cal Casas i el sector del Serrat o de Triana, un dels barris de Puig-reig que neix i creix vinculat a la fàbrica de Cal Casas.

R. SERRA (1982). "Aproximació a la historia de Puig-reig", Manresa
    Fitxes d'Etnografia i Folklore del Berguedà. Municipi Puig-reig. Àmbit de Recerques del Berguedà,1985.
    www.puig-reig.cat