Fàbrica de guix del Casanovas
Òdena

Anoia
    Turó del castell d'Òdena
    Banda sud del turó del castell d'Òdena

Edifici
    XX
    Encara està en plena activitat transformadora del guix.
    Productiu
    6570529CG8067S0001TS
    Josep-Vicenç Mestre i Casanova

Fàbrica de guix dels germans Casanovas. El recinte ubica tot el procés industrial de transformació de la pedra de guix, en guix en pols i escaiola, des de la cuita fins l'envasat en sacs de paper , avui substituït pel transport a granel. L'empresa avui és "Escayolas Casanovas CB".
    Aquestes instal·lacions van començar a funcionar després de la guerra civil i els seus forns, inicialment alimentats per llenya, van explotar gran part de la tossa del castell d'Òdena.

Aquestes instal·lacions van començar a funcionar després de la guerra civil, a la dècada dels ansy quaranta, quan el turó del castell fou explotat en gran part per obtenir el guix.
    El 8 de juliol de 1942, es va materialitzar la venda de la finca de la Tossa del turó de la qual n'era propietari el bisbat de Vic, a favor de Ramon Casanovas Piqué.
    El setembre de 1943 va començar l'explotació de la guixera del turó d'Òdena. Aquesta
    activitat, que va continuar al llarg de la segona meitat del segle XX, va provocar
    l'escapçament d'una bona part de la superfície de l'antic poble.

MESTRE CASANOVA, Josep-Vicenç (1990): "El Castell d'Òdena objecte d'especulació: Procés de degradació del recinte medieval", Òdena, Butlletí d'Informació Municipal. Nova època, 19, Ajuntament d'Òdena, Òdena, pp.12-13
    MESTRE CASANOVA, Josep-Vicenç (2007) Centre d'interpretació del guix: "Ara fa 50 milions d'anys". Avantprojecte museogràfic. Consell Comarcal de l'Anoia, Igualada
    MESTRE CASANOVA, Josep-Vicenç (2007) Centre d'interpretació del guix a Òdena: Catalunya ara fa 50 milions d'anys. El guix: l'aprofitament tradicional d'un recurs natural. Projecte museogràfic i pla de viabilitat. Ajuntament d'Òdena, Òdena