Església de Sant Miquel de Veciana

Romànic
    IX-XII
    Regular
    Es va fer una excavació arqueològica i la restauració de les estructures conservades.
    Pla d'Ordenació Urbanística Municipal de Veciana (2007)
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Si (CC.AA, 7583)
    Sense ús
    Ajuntament de Veciana (Pl. de Ramon Servitje - 08289- Veciana).
    Jordi Montlló Bolart

La capella de Sant Miquel són les úniques restes que es conserven del castell de Veciana, a tocar de l'antiga casa consistorial. Es tracta d'una església d'una única nau capçada a llevant per un absis semicircular. Queden les restes de tres murs i la meitat de l'absis on encara s'observa la presència d'una finestra de doble esqueixada i d'arc de mig punt.
    Les excavacions arqueològiques realitzades han permès documentar diverses fases constructives i reformes. Una primera ocupació, anterior a la construcció de l'església es documenta a partir de la troballa de dues sitges excavades en el terreny natural. Una segona fase és la construcció de les parets perimetrals nord i sud de la capçalera, mitjançant trinxeres de fonamentació. Una primera remodelació afectà la superfície de l'absis i elevà el nivell de l'aula, substituint el paviment antic per un altre de terra batuda i es destina l'extrem nord-oest a pila baptismal. En una quarta fase es torna a refer el paviment a l'aula, format de pedres verticals i argamassa, i també es modifica l'accés al presbiteri.
    En la cinquena fase es construeix l'actual paret perimetral oest i es substitueix la volta original per una de nova i es refà el paviment.
    Finalment es torna a refer la pavimentació de la nau i el presbiteri.

Un estudi de Cabestany i Matas (1997) demostra com gran part dels castells termenats de la marca Gaià-Penedès tenen les capelles amb l'advocació de l'arcàngel Sant Miquel, amb una clara funció de protector dels guerrers que defensaven el castell, en una zona de frontera i de forta conflictivitat.

Durant els mesos de setembre i octubre de l'any 1987, es van realitzar unes excavacions arqueològiques d'urgència, com a primera fase de la restauració de l'edifici. Aquestes excavacions van ser promogudes per la Diputació de Barcelona i la Generalitat de Catalunya, i les van dirigir Albert López Mullor i Francesc Xavier Solé i Palacín.
    L'any 1989 el servei de Patrimoni Arquitectònic Local de la Diputació de Barcelona hi va fer una intervenció, amb excavació arqueològica, consolidació i arranjaments dels voltants, sota la direcció de l'arquitecte Pere Puig Rodríguez.

CABESTANY i FORT, Joan Francesc i MATAS BLANXART, Maria Teresa (1997). Advocació de Sant Miquel a les capelles dels castells de la marca del Gaià i del Penedès (s. X-XI); dins Cahiers de Saint Michel de Cuxa, vol. XXVIII.
    GENERALITAT DE CATALUNYA (1983). Inventari del patrimoni arqueològic de l'Anoia. Veciana. Departament de Cultura de la Generalitat. Barcelona.
    SOLÉ PALACÍN, Francesc Xavier (1991). Excavacions a l'església de Sant Miquel de Veciana; dins Actuacions en el patrimoni edificat medieval i modern (segles X al XVIII), coordinat per Antoni González i Albert López Mullor. Barcelona, pàgs. 213 a 218.