Església de Sant Miquel de Grevalosa

IX- XIII
    Dolent
    Enderrocat
    Número inventari Generalitat i altres inventaris
    Científic/Cultural
    08058A004000050000PD
    Núria Cabañas. Web Cultura, SCP.

L’església de Sant Miquel de Grevalosa es troba situada a la carena de la serra de Grevalosa, al sud-est de l’església de Santa Cecília, dins l’antic terme del castell de Grevalosa. Es tracta d’un edifici de planta rectangular que tot i estar en estat ruïnós, les diverses intervencions arqueològiques van posar de manifest l’existència de tres etapes constructives. L’església primigènia situada entorn al segle IX i que correspon a un edifici d’una sola nau de planta quadrada, amb la coberta possiblement de bigues de fusta i amb un absis carrat. A finals del segle X – inicis del segle XI es va dur a terme la reconstrucció de l’edifici i s’hi van afegir dues capelles laterals amb la capçalera lleugerament reculada respecte a la central. L’última reforma s’efectua al segle XIII quan es van eliminar les parets divisòries entre les capelles i la nau central mitjançant la construcció de dos arcs formers dipositats longitudinalment amb la coberta formada per tres voltes de pedra estretes recolzades damunt d’aquests arcs. Els arcs estan construïts en pedres ben escairada i, en cadascun dels arcs hi ha un bloc de pedra amb la marca d’un picapedrer en forma de creu amb els braços iguals. En destaca el finestral del l’absis central en forma d’espitllera, que a l’exterior està emmarcat per quatre carreus de pedra, amb la llinda rebaixada amb forma d’arc de mig punt, i  l’interior està coronat amb un arc de ferradura. En antigues imatges, les tres finestres per l’exterior tenien el mateix aspecte constructiu. No obstant, avui dia, només conserva l’emmarcat exterior la finestra de l’absis central. L’accés a l’interior de la capella es situa a la façana de migjorn i en les parets encara són visible els forats de la polleguera. El parament dels murs és de pedra regular  col·locada amb filades regulars rejuntades amb morter de calç. La façana dels absis nord i sud és el que presenta un aparell constructiu més irregular amb pedra més petita.

L’església de Sant Miquel apareix documentada l’any 1112 dins el terme de Grevalosa. L’any 1140 fou donada al monestir de la Portella, on s’hi va crear el priorat de Sant Pere del Mont, també a Grevalosa. L’any 1685 tant el Priorat de Sant Pere del Mont com l’església de Sant Miquel van passar a dependre de la parròquia de Santa Cecília de Grevalosa.

AAVV. (1981): Catalunya romànica. El Bages. Vol. XI. Pòrtic. Barcelona. Fundació Enciclopèdia Catalana.

Inventari del Patrimoni Cultural Immoble de Catalunya. Patrimoni Arqueològic i paleontològic del terme municipal de Castellfollit del Boix. Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació. Generalitat de Catalunya.

Inventari del Patrimoni Cultural Immoble de Catalunya. Patrimoni Arquitectònic del terme municipal de Castellfollit del Boix. Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació. Generalitat de Catalunya.

SITJES, X. (1977): Les esglésies pre-romàniques de Bages, Berguedà i Cardener. Caixa d’Estalvis de Manresa.