Escultura del Gremi de Carreters
Sant Vicenç de Castellet

Bages
    Plaça del Cavall. 08295 SANT VICENÇ DE CASTELLET
    Al nucli urbà, propera a l'estació de Renfe.

Patrimoni moble
    Element urbà
    XX
    Any
    1983
    Foneria Solvas
    Obert
    Ornamental
    Ajuntament de Sant Vicenç de Castellet, Plaça de l'Ajuntament, 10. 08295 SANT VICENÇ DE CASTELLET
    María del Agua Cortés Elía. / OPC

L'escultura es troba en el centre d'una petita plaça a la cruïlla del Passeig Pau Casals, molt a prop de l'estació de Renfe. Consta de dos elements: un peu de pedra calcària de Sant Vicenç d'uns dos metres d'alçada que es troba sobre una base feta amb uns graons de pedra; i l'escultura d'un cavall de ferro colat. Porta dues plaques d'inscripció. La situada a més alçada: 75 aniversari del gremi de carreters i cansaladers. 1924-1982. L'altra placa, centrada en la base de pedra i més gran porta la inscripció: Gremi de carreters i cansaladers. Monument al cavall. Fidel amic de l'home. Sant Vicenç de Castellet. 17-1-82. Foneria Solvas S.L. El 9 de març de 2014 s'inaugurà una nova placa commemorativa amb motiu del centenari de la primera festa de Sant Antoni abat i els 90 anys del Gremi de Carreters i Cansandalers amb l'acompanyament de la unitat muntada de la guàrdia urbana de Barcelona. La placa de marbre amb un carruatge esculpit és obra de Clemente Cañadas.

La pedra va ser donada per l'ex president del Gremi, Joan Casals Baqué. L'escultura del cavall va ser feta per la foneria Solvas de Sant Vicenç de Castellet. És un monument promogut per la junta del gremi de carreters de carreters i cansaladers l'any 1983.

Maties Solé i Cabeza (Tàrrega 1903- ) organitzador de la festa de Sant Antoni Abat i gran aficionat al cant i al teatre, fundà junt a Jaume Piqué, el Gremi de Carreters de Sant Vicenç l'any 1924 i amb un conjunt de persones relacionades amb el món del cavall, el transport i la pagesia. La festa es celebrava des de 1914 en honor al seu patró, Sant Antoni Abad. En Maties era baster de l'Agència de Transports Moll que tenia 35 animals a Sant Vicenç, 15 a Súria i 5 a Manresa. Quan l'agència es va mecanitzar, en deixar de treballar, va obrir un establiment d'articles de pell, tapisseria i confecció de matalassos, al c/ Maria Ginferrer 15. El patró del gremi de carreters és Sant Antoni Abad, el 17 de gener, dia en que es celebren els Tres Tombs, festa que ha arrelat a diferents llocs de tot Catalunya. A Sant Vicenç el transport a bast era el mitjà tradicional que estava molt arrelat degut al pas del camí Ral. Abans de l'arribada del ferrocarril, a mitjans del segle XIX, el transport amb carro i animals de tir era el sistema per portar el producte als centre de venda més importants, Barcelona i Manresa, fet que va provocar que s'instal·lessin empreses dedicades al transport. A Sant Vicenç la festa es celebra el segon diumenge de març i és organitzada per la mateixa entitat. Aquesta forma part i és membre fundador de la Federació dels Tres Tombs de Catalunya.